You've got the power

Studenten leveren vier euro in

22 september 2010 - Miljarden-bezuinigingen rollen over tafel, maar studenten met een bijbaantje merken er weinig van: volgend jaar gaan ze er slechts vier euro per maand op achteruit, zegt het Nibud. x6_s.jpg

Het kan verkeren. In 2010 kregen studenten met een bijbaan er vier euro bij en nu moeten ze datzelfde bedrag weer inleveren, blijkt uit een berekening van het Nibud. Ze zijn terug op het niveau van 2009.

De rekenaars hebben gekeken naar de koopkracht van een student die een basisbeurs heeft en per jaar vijfduizend euro bijverdient. Zijn salaris zal in 2011 vermoedelijk zes euro per maand stijgen en zijn zorgtoeslag gaat met acht euro omhoog. De studiefinanciering blijft hetzelfde.

Maar daar staan kosten tegenover. De maandelijkse premie voor de ziektekostenverzekering gaat negen euro omhoog en de inflatie snoept ook nog eens negen euro per maand op. Onder de streep staat dus een koopkrachtdaling van vier euro per maand, oftewel 0,6 procent.

Het Nibud benadrukt dat de koopkrachtontwikkeling eigenlijk maar weinig invloed heeft op het individuele inkomen. Het weegt veel zwaarder of iemand verhuist, van baan verandert of bestolen wordt. (HOP)