spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

    “Kalibreren TUlip is theatraal gezien een heel emotioneel proces”

    18 november 2010 - Ze moet er zelf een beetje om lachen: “Hij voelt echt als mijn vriendje; ik zou het best erg vinden om elkaar hierna niet meer te zien”. Voor het STRP-festival maakte choreografe Roos van Berkel, parttime coach bij Industrial Design, een duet voor mens en robot: een zoektocht - niet naar elkaars techniek, maar elkaars gevoel. De humanoid ‘TUlip’ van Werktuigbouwkunde is haar -inmiddels dierbare- danspartner.
    Roos van Berkel en TUlip. Foto | Bart van Overbeeke

    Ze vond het direct een ‘interessant en spannend avontuur’: een ‘pas de deux’ met een robot, zoals STRP-directeur Frens Frijns tijdens een ontmoeting vorig jaar opperde. Ook Dragan Kostic van EINDroid, het Werktuigbouwkunde-team dat aan de TUlip werkt, was snel enthousiast. Sinds mei werkt Van Berkel met de robot en met technische ondersteuning van het team aan haar duet: een choreografie op ‘Stabat mater dolorosa’ (vertaald: ‘De moeder stond bedroefd’), een beroemd gedicht dat in de loop der eeuwen door vele componisten op muziek is gezet.

    De TUlip, die tot nu toe vooral op het voetbalveld zijn kunsten liet zien, begeeft zich voor het stuk ‘2 of a kind’ voor het eerst op theatraal terrein. Voor choreografe Van Berkel is het haar eerste samenwerking met een robot - die voor haar al doende steeds ‘humaner’ werd. “Wij mensen zoeken overal identificatie in. Voor je het weet, sta je te schreeuwen tegen je magnetron die het niet doet. We zóeken die vermenselijking. De TUlip heeft natuurlijk geen emotie, maar de manier waarop hij beweegt en reageert, doet dat wel vermoeden.”

    Van Berkel vertelt dat ze een heel scenario voor een dans in haar hoofd had, “maar al doende merk je pas wat wel en niet kan. Een choreografie waarin de TUlip zelfstandig over het podium beweegt of op zijn plek draait, bleek al snel te ambitieus”. De humanoid kan op dit moment voorwaarts en zijwaarts lopen en met zijn hoofd bewegingen volgen. Voor het laatste zijn zijn camera’s, zogezegd zijn ogen, geprogrammeerd op de kleur oranje -eerder ook de kleur van de voetbal tijdens de Robocup, het WK voor voetbalrobots-, die terugkomt in de kleding die Van Berkel tijdens de dans draagt.

    Het kalibreren van de TUlip vindt Van Berkel echter misschien nog wel het meest interessant. Voor de bij de TUlip betrokken werktuigbouwers mag het een zuiver functioneel en technisch opstartproces zijn; Van Berkel raakt het keer op keer weer: “Tijdens het kalibreren oriënteert ie met zijn voeten om zijn nulpunten te vinden. Theatraal gezien is dat een heel emotioneel, gevoelig proces - prachtig om te zien”.

    Haar partnerschap met de TUlip blijft volgens Van Berkel tot en met het moment suprême spannend. “Het is niet erg als hij iets verkeerd doet, maar als hij niks doet of zelfs valt, wordt het lastig. Dat laatste is trouwens ook voor het publiek heel naar: alsof je een danser voor je ogen onderuit ziet gaan. Dan raak je als toeschouwer uit de betovering.” (MvdV)

    ‘2 of a kind’ van Van Berkel en de TUlip is tijdens STRP, van 18 tot en met 28 november, tien keer te zien. Zie www.strp.nl voor meer informatie.

    For STRP Festival, part time coach at the Department of Industrial Design Roos van Berkel created a moving duet for herself and the humanoid robot TUlip. ‘2 of a kind’ is performed ten times during STRP, which runs from 18-28 November. Check www.strp.nl.