Naar de knoppen
    Nieuws | Mens
    Marc Hummelink. Archieffoto | Bart van Overbeeke
    “Twaalf tot veertien keer per week naar Amsterdam om te trainen”

Marc Hummelink, stuurman bij de Eindhovense Studenten Roeivereniging Thêta, heeft zich er hard voor gemaakt dat er een Regionaal Talenten Centrum Roeien Brabant is gekomen. Zelf stuurt hij al op internationaal niveau, maar zijn medeleden zullen veel baat hebben bij het centrum.

Waarom heb je je hier hard voor gemaakt?
    “Tussen 2000 en 2004 hadden we bij Thêta enkele Olympiërs, maar die studeerden af en verlieten de vereniging. Ik begon in 2006 bij Thêta en de afgelopen jaren klimt de vereniging weer uit het dalletje dat was ontstaan. Ik wilde dit jaar de faciliteiten weer op het oude niveau krijgen, zodat er krachttraining zou komen en dat leden weer trainingsstage in het buitenland krijgen. Zelf moest ik twaalf tot veertien keer per week naar Amsterdam om te trainen. Dat is lastig combineren met een studie. Geselecteerde studenten die hier gaan trainen, zullen meer tijd aan hun studie kunnen wijden.”

Wat was jouw aandeel hieraan?
    “Ik heb een plan opgesteld met Rutger Lippits - de broer van Olympische roeier Dirk Lippits. We hebben gesproken met CTO Eindhoven en de sector Sport en Bewegen van de gemeente en enkele andere instanties. Zij hebben zich er hard voor gemaakt om het centrum te realiseren en om bij de provincie subsidie los te krijgen.”

Verwacht je dat er Thêtanen aan de Olympische Spelen in 2016 kunnen meedoen?
    “De enige die in 2012 enige kans zou hebben, ben ik misschien zelf als stuurman. Maar voor 2016 verwacht ik dat meerdere leden erbij zitten. Voor bijvoorbeeld onze talentvolle damesgroep is 2012 nog net te vroeg. In 2016 is voor mezelf de kans overigens ook groter.” (JvG)

Marc Hummelink, coxswain for Eindhoven Student Rowing Association Thêta, was set on the realization of a Regional Talent Center for Rowing in Brabant. He is already coxing on an international level himself, but his fellow members will greatly benefit from the center.