Naar de knoppen
    ‘Bezemwagen’ moet het aantal langstudeerders beperken
    16 februari 2011 - Met een breed scala aan maatregelen willen de TU/e-faculteiten de komende maanden het aantal langstudeerders terugdringen. Rector Hans van Duijn betitelde die activiteiten tijdens de universiteitsraadvergadering van maandag 14 februari toepasselijk als ‘de bezemwagen’. Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) kan op dit moment niet precies vertellen hoeveel potentiële langstudeerders de TU/e herbergt, maar schat het op ruim duizend.

Als het aan het kabinet ligt, gaan studenten die aan het begin van het komend collegejaar hun studieduur voor de bachelor of voor de master met meer dan één jaar overschrijden, drieduizend euro extra collegegeld betalen. Jim Bergmans, medewerker onderwijsbeleid bij STU, schat het aantal studenten dat daar aan de TU/e voor in aanmerking komt, op een ruime duizend. Een concreet aantal kan hij niet noemen.

Volgens zijn collega Marcel Visschers komt dat omdat de TU/e niet op de hoogte is van de precieze onderwijshistorie van elke individuele student. Visschers: “We wachten op dit moment op gegevens van de IB-groep. Daar weten ze of de student al eerder een studie heeft gevolgd en voor hoelang, en of hij langer over de studie mag doen vanwege ziekte of een handicap.”

Bij Electrical Engineering heeft men het probleem en de oplossingen goed in beeld en de faculteit haalde er maandagavond zelfs het NOS Journaal mee. Volgens studieadviseur Jan Vleeshouwers telt de faculteit 106 bachelorstudenten die in de problemen dreigen te komen, maar die realistisch gezien hun bachelor nog voor september kunnen halen. Vleeshouwers: “Zo’n tachtig daarvan moeten nog hun eindproject afmaken en krijgen daarbij individuele begeleiding. Normaal zijn dat er zo’n veertig, nu tachtig, dus de komende tijd zetten we daar extra mensen op in. Voor anderen, die nog tentamens moeten halen van vakken die alleen in het eerste semester worden getoetst, komen extra tentamenmogelijkheden. Van dertig bachelorstudenten weten we nu al dat het voor hen onmogelijk is om nog op tijd hun diploma te halen. Die moeten straks meer betalen. Hun vertraging is terug te voeren op allerlei redenen. Problematisch is ook de groep instromende hbo-studenten. Die werken vaak naast hun studie en smeren die uit over een periode van zes tot zeven jaar. Die zullen dan enkele jaren het hoge collegegeld moeten gaan betalen. We bekijken nu met Philips of we hun studerende werknemers contractonderwijs kunnen gaan aanbieden.”

Vleeshouwers heeft de indruk dat zijn faculteit voorop loopt met de aanpak van dit probleem. “Het waren al bezig met deze problematiek voordat het kabinet deze maatregel aangekondigde, en hoeven nu het gaspedaal alleen maar wat harder in te trappen.” Andere faculteiten hebben nog niet aangeklopt om advies, maar wel groepen uit Twente en Delft, zo laat de studieadviseur weten. (HK)

For the months to come, TU/e departments have come up with a wide array of steps to push back the number of slow students. During the University Council meeting on February 14, Rector Hans van Duijn aptly dubbed the plans ‘the broom wagon’. The Education and Student Service Center (STU) cannot yet disclose the exact number of slow students at TU/e, but it’s probably over a thousand.