Sinds vorig collegejaar zijn met het bezoek aan SG-lezingen verplichte studiepunten te verdienen voor bachelorstudenten. De toename van het bezoek valt hiervan niet los te zien, beaamt dr. Lucas Asselbergs, hoofd van SG. De 748 studenten die de enquête invulden karakteriseren SG overigens niet als ‘verplicht’, maar vinden het programma informatief, academisch, professioneel en laagdrempelig, en waarderen de programma’s hoog.
Toch is Asselbergs niet geheel tevreden. “Het is jammer dat we blijkbaar een derde niet bereiken. En dat een kwart aangeeft het programma niet interessant te vinden.” Asselbergs wil dit laatste overigens wel nuanceren: “Als
we aan die studenten vragen wat ze dan wél willen, blijkt dat ze steevast vier of vijf dingen noemen die in het programma net aan de orde zijn geweest of nog komen. Maar blijkbaar benaderen we deze studenten niet op de juiste manier.”
Omdat er minder interesse is voor cultuur en theater dan voor wetenschap, wil SG meer gebruik maken van de ‘sandwichformule’. “Tijdens de Dutch Design Week hebben we bij een bijeenkomst over nanotechnologie de discussie gemengd met theater. Dat willen we vaker gaan doen.”
Het SG-hoofd is vooral geschrokken van respondenten die aangeven het nut van SG überhaupt niet in te zien. “‘Ik ben hier toch voor mijn studie’, zeggen ze dan, ‘dus val me hiermee niet lastig.’ Wat verwacht je dan van een universiteit? Was dan een vakopleiding gaan doen.” Asselbergs mist een academische instelling. “En die is wel belangrijk. De moderne maatschappij vraagt niet alleen specialistische kennis, maar ook sociaal-emotionele intelligentie. Die ontwikkel je door eens naar een lezing te gaan die buiten je directe interessegebied ligt. Volgende week woensdag hebben we bijvoorbeeld een bijeenkomst over levensovertuiging. Ik hoop dat daar veel studenten komen, want je kunt er echt iets wezenlijks van opsteken.” (TJ) |