Naar de knoppen
    Eindhovense roeitalenten in Brabant klaarstomen voor Olympische Spelen
    16 februari 2011 - Het Regionaal Talenten Centrum Roeien (RTCR) Brabant wordt maandag 21 februari geopend. Deze opstap naar de nationale selectie biedt roeiers de mogelijkheid om in de regio te trainen. Tien tot vijftien Brabantse talenten worden klaargestoomd om in de selectie van de Olympische Spelen van 2016 te komen. Vijf roeiers van de Eindhovense Studentenroeivereniging Thêta zullen hier worden opgeleid.

Volgens Marc Hummelink, stuurman bij Thêta, bestond de wens al enkele jaren om regionale centra op te richten. “Toen er in mei 2010 budget kwam voor vier talentencentra vanuit de KNRB en NOC*NSF, kwam het allemaal in een stroomversnelling.” De regio’s met het beste bidboek kwamen in aanmerking voor een RTCR. Thêta stelde een plan op en legde dit voor aan de Tilburgse studentenroeivereniging Vidar.

De internationale topcoach Andreas Leichtfuss is gecontracteerd om de talenten te trainen en coachen.

De vijf talenten gaan aanvullend trainen in faciliteiten van de Tongelreep en op een twee kilometerbaan in Hilvarenbeek. (JvG)

The Regional Talent Center for Rowing (RTCR) in Brabant will be opened on Monday, February 21. It’s a stepping stone for the national selection allowing rowers to train regionally. RTCR will be training five rowers of Eindhoven Student Rowing Association Thêta.