Naar de knoppen
    “In ieder geval meedoen aan Academische Jaarprijs 2011”
    16 februari 2011 - Ook dit jaar kunnen TU/e- wetenschappers met een creatief onderzoeksproject honderdduizend euro winnen bij de Academische Jaarprijs. De opdracht is onderzoek op een vernieuwende en spannende manier aan een groot publiek te presenteren. Vorig jaar hebben de enige TU/e-deelnemers het ver geschopt met hun ‘Brandschone verbranding’, maar ze waren kansloos tegen de winnaars Vliegkunstenaars uit Wageningen. Welke lessen kunnen zij deelnemers van 2011 meegeven?

“Samengevat : de andere teams hadden een betere show.” Zo verklaren de teamleden Niels Leermakers, Jos Reijnders en Ron Zegers van ‘Brandschone verbranding’ het mislopen van de eerste prijs. “Onze presentatie bestond uit een film, een 3D-animatie en nog iets wat we in de fik zetten. De winnaar begon met een showballet en eindigde met een roofvogelshow.” Ze hebben drie tips. “Maak een groot team, zorg dat je hoogleraar erachter staat en schakel communicatie-experts in.”

Ze raden wetenschappelijk onderzoekers, promovendi en studenten aan in ieder geval mee te doen. “Wij hebben het leuk en leerzaam gevonden. Je gaat toch een vertaalslag maken van je onderzoek naar het brede publiek.” Ze hebben nog geprobeerd een deel van hun projectvoorstel alsnog uit te voeren. “Ons idee was een roadshow langs middelbare scholen om leerlingen te tonen hoe belangrijk verbranding blijft -om elektriciteit op te wekken bijvoorbeeld- en dat onderzoek nodig is om verbranding schoner te maken. We wilden starten in het LowLab op LowLands. Daarvoor hebben we nog 35.000 euro budget gevraagd aan de faculteit, het Energie Institute en het Communicatie Expertise Centrum. Maar helaas, het krijgt geen prioriteit.”

Kanshebbers voor de Academische Jaarprijs 2011 zijn volgens de mannen projecten die interactie met het publiek hebben en/of een medische component hebben. (NS)

Van 7 februari tot en met 4 april kunnen teams zich inschrijven via
    www.academischejaarprijs.nl.

Once again, TU/e scientists with a creative research project can win a hundred thousand euro at the ‘Academische Jaarprijs’ (Annual Academic Prize). The challenge: finding an innovative and exciting way of presenting their research to the general public. From February 7 through April 4, teams can sign up at www.academischejaarprijs.nl.