Naar de knoppen
    VVD pleit voor collegegeldvrij besturen
    21 februari 2011 - Als het aan de VVD ligt, hoeven studenten geen collegegeld te betalen tijdens een bestuursjaar. Ze moeten zich tijdelijk kunnen uitschrijven, ook als ze een bestuursbeurs van hun universiteit of hogeschool krijgen. x5_s.jpg
    VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas tijdens een debat aan de TU/e. Foto | Bart van Overbeeke

VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas wil afwachten wat staatssecretaris (en partijgenoot) Halbe Zijlstra ervan vindt, maar in principe steunt zij het voorstel van de studentenorganisaties voor collegegeldvrij besturen. “Studentbestuurders volgen vaak helemaal geen onderwijs”, zegt Lucas. “Maar ze betalen wel collegegeld en het Rijk draagt gemiddeld nog 4.300 euro daaraan bij. Dat klinkt niet logisch.”

Als studenten van hun onderwijsinstelling een bestuursbeurs krijgen, moeten ze ingeschreven staan. Daar wil Lucas graag een einde aan maken. “Als het duidelijk is dat iemand aan de instelling is verbonden en alleen tijdelijk stopt, kun je die best een bestuursbeurs geven.”

Als het plan erdoor komt, zou het bestuursjaar ook niet meer meetellen als studievertraging en hoeven bestuurlijk actieve studenten minder bang te zijn voor Zijlstra’s maatregelen tegen de langstudeerders. “We moeten geen uitzondering maken op de langstudeerregeling, maar op deze manier doen we dat ook niet”, aldus Lucas. “De wet blijft namelijk hetzelfde.”

Toch houdt Lucas een slag om de arm. Het mag de overheid geen geld kosten, vindt ze. Volgens studentenorganisaties ISO en LKvV hoeft ze daar niet bang voor te zijn. Zij stellen dat de overheid er geen euro extra aan kwijt zou zijn. De organisaties hebben verheugd gereageerd op Lucas’ steun. “Het is fijn dat delen van onze boodschap in ieder geval aankomen”, zegt Guy Hendricks van het ISO. (HOP)

As far as VVD is concerned, students shouldn’t have to pay tuition fees during a board year. They should be able to temporarily disenroll, even when they are paid a board grant by their university or college.