Bestuurswerk duur betaald
    Nieuws | Mens
    Koert van Mensvoort. Archieffoto | Rien Meulman
    “Verleden en toekomst samenbrengen in het heden”

Dr.ir. Koert van Mensvoort werkt parttime als universitair docent bij de TU/e-faculteit Industrial Design. Vrijdag 13 mei is hij een van de sprekers op TEDxBrainport.

Wat is het onderwerp van je lezing?
    “Ze hebben me expliciet gevraagd om te spreken over de nanosupermarkt die ik met collega’s van de TU/e heb ontwikkeld. Dat is een expositie vermomd als supermarkt, die we in oktober tijdens de Dutch Design Week voor het eerst hebben gepresenteerd. Het is een SRV-wagen, met in de schappen allerlei nanotechproducten die mogelijk straks werkelijk op de markt komen. Het is een verkenning van hoe nieuwe technologieën ons leven binnenkomen en transformeren. Door te kiezen voor zo’n ouderwetse SRV-wagen met hierin de supermarkt van de toekomst, proberen we het verleden en toekomst samen te brengen in het heden.”

Krijgen de bezoekers die bus ook te zien?
    “We kunnen de nanosupermarkt niet het podium oprijden, maar we willen de bus wel op de dag van TEDxBrainport op de High Tech Campus parkeren. Hij staat meestal in de opslag op het TU/e-terrein, maar heeft al meerdere uitstapjes gemaakt, onder meer naar het Leidseplein in Amsterdam. Daar werk ik als kunstenaar met dezelfde thema’s waarmee ik me op de TU/e in de afdeling Next Nature als wetenschapper bezig houd.”

Wat wil je met de lezing bereiken?
    “Ik wil meer vertellen over de diepere laag achter het project. Het verbaast me dat er zo weinig discussie is over de acceptatie van nieuwe technologieën. Nieuwe vindingen liggen opeens in de schappen en na een paar jaar kan niemand zich meer een leven zonder bijvoorbeeld een mobiele telefoon voorstellen. Dat gaat eigenlijk heel sluipend, zonder enige discussie. We zijn als kikkers in een pan met water die langzaam aan de kook wordt gebracht. Er is geen moment waarop we uit de pan springen.”

Hoe lang ben je aan het woord?
    “Ik geloof dat ik maximaal acht minuten mag spreken. Dat is ook heel goed; op gewone conferenties zitten de toehoorders vaak achter hun opengeklapte laptop half te slapen. Ik organiseer zelf ook evenementen waar de sprekers maar vijf minuten krijgen.” (TJ)

Dr.ir. Koert van Mensvoort has a part-time job as university lecturer at TU/e’s Department of Industrial Design. On Friday, may 13, he’ll be one of the speakers at TEDxBrainport. He’ll give an eight-minute lecture on the mobile supermarket that was converted into a nanosupermarket, offering future nanoproducts.