Bestuurswerk duur betaald
    TU/e volgt Delftse samenwerkingsplannen met interesse
    21 april 2011 - De Delftse collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg toonde zich vorige week in het universiteitsblad Delta een warm voorstander van een nauwe samenwerking met de universiteiten van Rotterdam en Leiden. In Eindhoven volgt het College van Bestuur de plannen van haar federatiepartner met interesse, aldus woordvoerder Peter van Dam. “We zien het niet als bedreiging voor de 3TU.Federatie. Elke samenwerking heeft zijn eigen doelstellingen.”

Ook de TU Delft is bezig met het opstellen van een strategisch plan voor de komende jaren: de Strategische Roadmap 2020. Een interessant discussiepunt daarbij is de vraag of de TUD nauw moet gaan samenwerken met Leiden en Rotterdam. Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg vindt dat zijn universiteit moet durven nadenken over die vraag. Doelt hij daarbij mogelijk op een fusie? In het universiteitsblad Delta zegt hij daarover: “Hoe het precies technisch uitgewerkt wordt, is fase twee. Maar laten we voor het beeld even zeggen dat er dan één universiteit is.” De drie CvB’s zijn al in gesprek over de gezamenlijke toekomstplannen en in maart zou daar een strategisch document over verschijnen, maar dat is uitgesteld, aldus Delta.

Wat vindt de TU/e, dat samen met Delft en Twente in de 3TU.Federatie zit, van deze plannen? “Eindhoven volgt die met veel interesse”, vertelt woordvoerder Peter van Dam, “en de TUD heeft hier ook altijd open kaart over gespeeld in de wederzijdse gesprekken. Dat doen wij ook richting Delft en Twente als het gaat over onze samenwerkingsplannen met bijvoorbeeld Utrecht, Nijmegen en Tilburg. Die verschillende samenwerkingsverbanden kunnen ook goed naast elkaar bestaan. Elke samenwerking heeft zijn eigen doelstellingen. Binnen de 3TU.Federatie vindt de samenwerking vooral plaats op werkvloerniveau. Maar de TU/e zoekt ook partners die complementair zijn aan de eigen instelling, zoals Utrecht en Nijmegen.”

Volgens Van Dam leven er aan de TU/e op dit moment geen plannen om in de toekomst zeer nauw te gaan samenwerken met een andere instelling. (HK)

Last week, Delft Chairman of the Executive Board Dirk Jan van den Berg proved to be highly in favor of a close collaboration with the universities of Rotterdam and Leiden. The Eindhoven Executive Board is closely monitoring the plans of its federation partner, says spokesperson peter van Dam. “We don’t consider this to be a threat to the 3TU.Federation. Each collaboration has its own objectives.”