Bestuurswerk duur betaald
    Plassen onder omhoog gevouwen maaiveld
    21 april 2011 - Vandaag, donderdag 21 april, wordt op de natuurcamping in de Hoge Veluwe een sanitairgebouw geopend dat ontworpen is door de in februari bij Bouwkunde afgestudeerde Leonie de Heer. Met haar creatie ‘Op maat gesneden’ won ze in 2008 een prijsvraag onder TU/e-studenten als onderdeel van een masterproject. Het gebouw is volledig gebouwd van hout dat afkomstig is uit het nationale park.

De sanitaire voorziening moest zowel duurzaam zijn in de zin van ‘niet schadelijk voor de natuur’, als ‘lang mee gaan ’. De Heer heeft het gebouw onderdeel van het landschap gemaakt. “Daarom heb ik het maaiveld ingesneden en omhoog gevouwen in twee delen. Onder het grootste deel zitten de sanitaire voorzieningen. Onder het kleinere en hogere dak de afwasplekken en de vuurplaats. Vooral dat laatste werd erg gewaardeerd door de jury omdat hiermee een ontmoetingsplek voor de campinggasten gecreëerd wordt.”

De Heer is nauw betrokken geweest bij de bouw. Na het winnen van de wedstrijd heeft ze tijdens een stage bij Jan Schevers Architect haar prijsvraagont-werp uitgewerkt tot een definitief ontwerp. “Het was heel leerzaam te werken met kostenramingen, te overleggen met een opdrachtgever, materialen uit te zoeken en op gesprek te gaan bij mogelijke toeleveranciers. Ook de uitvoering was erg bijzonder. Iedere keer wanneer ik op de bouw kwam, stond er weer meer en ik zag het groeien tot een echt gebouw op menselijke schaal. Heel anders dan een maquette.” (NS)

Today, Thursday, April 21, the Veluwe’s nature campsite will be opening sanitary facilities designed by Architecture, Building & Planning graduate Leonie de Heer, who graduated last February. With her creation ‘Op maat gesneden’ (custom-cut) she won a contest for TU/e students in light of a master’s project. The facilities are constructed entirely from wood that was found in the national park itself.