Bestuurswerk duur betaald
    Drie eredoctoraten in lustrumjaar
    21 april 2011 - Sinds 1976 worden tijdens de dies natalis van de TU/e eredoctoraten verleend. In het verleden gebeurde dat op spaarzame momenten. Vanaf 2005 is het een jaarlijkse traditie om iemand het eredoctoraat te verlenen. Wanneer de verjaardag van de TU/e in een lustrumjaar valt, zoals nu met de 55ste dies natalis, worden drie eredoctoraten verleend. Hieronder een kort overzicht van de laureaten.

Rosalind Williams

De Amerikaanse techniekhistorica professor Rosalind Williams ontvangt een eredoctoraat voor haar prestaties op het vlak van de techniekgeschiedenis. Williams is als hoogleraar verbonden aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT).

De techniekhistorica onderzoekt de wording van een door techniek gedomineerde leefomgeving. In haar werk legt ze de constante wisselwerking tussen maatschappij, wetenschap en techniek bloot. Williams maakt zichtbaar welke waarden en overtuigingen verbonden zijn aan de ontwikkeling van verschillende technologieën en de invloed daarvan op maatschappelijke debatten. Zij maakt daarbij gebruik van niet alledaags bronnenmateriaal, zoals literatuur.

Op vrijdag 29 april 2011 verzorgt professor Williams een Engelstalige lezing voor ECIS (Eindhoven Centre for Innovation Studies). Zij gaat tijdens de lezing in op het boek ‘Beyond the end of the World: Water, romance, and human empire’ waaraan ze momenteel werkt. De lezing is in het IPO-gebouw en de bijeenkomst start om 12.45 uur.

Frank Kelly

Professor Frank Kelly voert aan de Universiteit van Cambridge baanbrekend onderzoek uit naar random processes, netwerken en optimalisatie, speciaal voor zeer grootschalige systemen zoals netwerken in telecommunicatie en transport.

In de jaren tachtig werkte hij met collega’s en onderzoekers van British Telecom aan een dynamisch alternatief routingsysteem voor het telefoonnetwerk, wat uiteindelijk ook werd ingevoerd. Van 2003 tot 2006 was Kelly de belangrijkste wetenschappelijke adviseur van het Britse ministerie van Transport. Hij heeft ook al jaren sterke banden met het instituut EURANDOM.

Daar zal donderdagochtend 28 en vrijdag 29 april dan ook een symposium worden gehouden om het eredoctoraat van Kelly op te luisteren. Diverse internationale sprekers komen aan het woord. De tweedaagse bijeenkomst wordt afgesloten met een lezing van de kersverse eredoctor zelf. De voordracht van Kelly zal gaan over ‘Dynamics of resource sharing’.

Silvio Aime

Professor Silvio Aime is hoogleraar Biotechnologie aan de Universiteit van Turijn en hoofd van het Centre of Excellence for Molecular Imaging. De Italiaan wordt gezien als dé autoriteit op het gebied van de ontwikkeling van contrastmiddelen voor MRI, voor zowel diagnostische als therapeutische toepassingen.

Aime is één van de invloedrijkste personen op het gebied van moleculaire imaging. Hij heeft veel wetenschappelijke innovaties op zijn naam staan en tijdens zijn hele carrière heeft hij veel samengewerkt met industriële partners, waaronder Philips Research. Veel van zijn vindingen hebben tot nieuwe economische bedrijvigheid geleid.

Ter gelegenheid van zijn eredoctoraat houdt de faculteit Biomedische Technologie (BMT) op vrijdag 29 april een symposium in de Zwarte Doos. De bijeenkomst draagt als titel ‘Advances in contrast-enhanced MRI’. Het programma duurt van 10.00 tot 17.00 uur en gedurende de dag zullen tal van internationale deskundigen op het gebied van MRI een lezing geven. (FvO)

Ever since 1976, honorary doctorates have been distributed only at TU/e’s dies natalis. In the past, those ceremonies were rare, but since 2005 it’s become an annual tradition to bestow someone with an honorary doctorate. Whenever TU/e’s birthday coincides with a luster, no less than three are distributed. This year, Rosalind Williams, Silvio Aime and Frank Kelly will receive an honorary doctorate from TU/e.