Bestuurswerk duur betaald
    Studentenquiz spannend tot de laatste vraag
    21 april 2011 - Voor de tweede editie van de lokale voorronde van de landelijke Studentenquiz waren woensdagavond 20 april ruim twintig teams present in het Gaslab. In de finale besliste uiteindelijk een schattingsvraag over wie er met de eer en vrijkaarten voor Toomler in Amsterdam ging strijken. Het team ‘De Buschauffeurs’ won nipt. Op 1 juni vindt in het Gaslab ook de landelijke finale plaats.  x0_s.jpg

Bijna tachtig studenten gingen woensdagavond in teamverband de strijd aan met elkaar op de gebieden film, muziek, media, theater, literatuur en beeldende kunst. In totaal kregen ze 72 pittige vragen voorgelegd, die varieerden van het noemen van de best bekeken film in 2010 (‘Avatar’) tot het ontdekken van oude computergames die verstopt zaten in een wervelend filmpje. De quiz, georganiseerd door Studium Generale en Cursor, is de voorronde van de landelijke finale, waarbij op 1 juni de twee beste Eindhovense teams aantreden tegen de beste teams van negen andere Nederlandse universiteiten. Ook die hielden woensdagavond hun voorronde. Dit jaar is de finale aan de TU/e in het Gaslab. Voor alle leden van het winnende team liggen dan kaarten klaar voor Lowlands.

In die finale staan in ieder geval ‘De Buschauffeurs’ en het team ‘De Rene van Randwijk Fanclub’ (volgens de teamleden vernoemd naar de minst scorende spits van Nederland). Dat laatste team verloor nipt in de finale na eerst met 2-0 voorgestaan te hebben. Een schattingsvraag naar hoeveel diamanten de Britse kunstenaar Damien Hirst verwerkt had in zijn kunstwerk ‘For The Love of God’ (een schedel bezaaid met diamanten) leverde uiteindelijk de winnaar op. ‘De Buschauffeurs’ zaten net ietsjes dichter bij het juiste aantal van 8601 diamanten. Het was niet vreemd dat dit team zover gekomen was, want het bleek een fusie te zijn van de finalistenteams van vorig jaar: ‘Andrea’s Bells’ en ‘Fox Force Four’.

De meest populaire vraag van de avond, die de deelnemers ook direct aanzette tot meezingen, was het invullen van een ontbrekende regel in het nummer ‘Jij denkt maar dat je alles mag van mij’ van volkszanger Frans Duijts. Ook bij de andere lokale voorrondes gingen de deelnemers naar verluidt ‘helemaal los’. (HK)

summary