Bestuurswerk duur betaald
    Zelf ov-chipkaart aanschaffen
    26 april 2011 -Nieuwe studenten moeten vanaf 1 juni zelf een ov-chipkaart aanschaffen, waarop zij vervolgens hun week- of weekendabonnement kunnen laden. Ter compensatie mogen ze in het vervolg op Goede Vrijdag vrij reizen. x1_s.jpg

Huidige studenten kregen bij de introductie van de chipkaart een speciale studenten ov-chipkaart met een logo van het ministerie van onderwijs, omdat op dat moment nog niet overal in Nederland met de chipkaart kon worden gereisd. Inmiddels kan dat wel, schrijft staatssecretaris Halbe Zijlstra, dus is een speciale kaart voor studenten niet meer nodig.

Een gewone, ‘persoonlijke’ ov-chipkaart (met naam en pasfoto) kost zeven euro vijftig. Om die kosten te compenseren, mogen studenten met een weekkaart –die normaal gesproken op feestdagen moeten betalen– op Goede Vrijdag voortaan vrij reizen.

Wie al een studenten-ov-chipkaart heeft, kan die gewoon blijven gebruiken. De kaart is vijf jaar geldig en wie afstudeert kan hem als gewone ov-chipkaart gebruiken. Studenten kunnen overigens geen anonieme chipkaart aanschaffen wanneer zij gebruik willen maken van het studentenreisrecht.

Rechtenstudenten dienden om die reden vorig jaar een klacht in bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Ze verzetten zich ertegen dat vervoersbedrijven hun reisgegevens voor lange tijd opslaan. Volgens het CBP mag dat inderdaad niet. Als de vervoerders geen maatregelen nemen, zal het College sancties opleggen. (HOP)

Getting public-transport chip card own responsibility
    April 26, 2011 – Starting June 1, new students have to acquire a public-transport chip card themselves, on which they then have to upload either a week or weekend subscription.

Upon the introduction of the chip card, current students received a specific public-transport pass for students, bearing the logo of the Department of Education, because chip-card travelling had not yet been implemented nationwide at the time. It is now, says State Secretary Halbe Zijlstra, so a specific student card is no longer necessary.

A normal, ‘personalized’ public-transport card (with name and picture) is EUR 7.50. To compensate these costs, students with a week card - who normally have to pay for traveling during holidays – can now travel for free on Good Friday.

Those who already possess a public-transport chip card for students can keep using it. The card is valid for five years and after graduation, it can be used as a normal public-transport card. It’s not possible for students to purchase an anonymous transport card when they want to use their right to free traveling.