Bestuurswerk duur betaald
    Laatste witte fiets uitgereikt
    2 mei 2011 - De laatste witte fiets is uitgereikt. Eric de Mooij, eerstejaars Werktuigbouwkunde, was de gelukkige. Hij kreeg de studentenfiets vorige week overhandigd van Paul van den Broek, eigenaar van het gelijknamige tweewielercentrum in Eindhoven. Daarmee komt een einde aan een project dat vier jaar heeft geduurd en studenten een kans gaf om goedkoop aan een nieuwe fiets te komen. x11_s.jpg

Paul van den Broek (links) reikt de laatste witte fiets uit aan WTB-student Eric de Mooij.

Vanwege bezuinigingen stoppen de TU-e en de gemeente Eindhoven met het subsidiëren van de witte fietsen. Jaarlijks staken beide partijen ieder 25.000 euro in het project waarmee het profiel van Eindhoven als studentenstad moest worden versterkt.

De tweewielers hebben sinds 2007 gretig aftrek gevonden. In totaal zijn er afgelopen vier jaar zo´n achthonderd fietsen met logo van de TU/e uitgereikt. Per fiets werden de kosten gedeeld door de gemeente, universiteit en de student. Dat kwam neer op 140 euro ieder.

Toen de stekker uit het project werd getrokken, waren er nog achttien fietsen op voorraad. Die waren na de bekendmaking van het nieuws binnen twee dagen allemaal weg. De laatste ging naar Eric de Mooij. Maar dat bleek puur toeval. “Nee, ik had niet gehoord dat ze zouden stoppen met de witte fietsen. Ik had me ervoor gemeld omdat mijn oude fiets helemaal is versleten en 140 euro is niet veel geld voor een nieuwe.”

Volgens Paul van den Broek, die door de jaren heen de witte fietsen verstrekte, kwamen de meeste studenten hun tweewieler alleen maar ophalen. De meeste heeft hij daarna nooit meer teruggezien voor een reparatie of iets dergelijks. “Dat zegt misschien iets over de kwaliteit”, vertelt hij met een lach. (FvO)

The last white bike has been distributed. Eric de Mooij, freshman at Mechanical Engineering, was the lucky recipient. The student bike was presented to him last week by Paul van den Broek, owner of the Eindhoven bicycle shop of the same name, which marked the end of a four-year project that enabled students to buy new bikes at a reduced price.