Bestuurswerk duur betaald
    Live reanimatie tijdens BMT-symposium
    4 mei 2011 - Tijdens het symposium ‘Keep it beating!’ van de faculteit Biomedische Technologieën was dinsdag 3 mei live de reanimatie van een varkenshart in het laboratorium van HemoLab te zien. Studievereniging Protagoras organiseerde de dag, waar bekende onderzoekers uit binnen- en buitenland spraken over de laatste medische ontwikkelingen op het gebied van hart- en vaatziekten.  x15_s.jpg
    Projectmanager Marco Stijnen (links) en cardiothoracaal chirurg van het Leids Universitair Medisch Centrum Arend de Weger bekijken het gereanimeerde hart. Foto l Bart van Overbeeke

Rond 11.00 uur maakte oprichter en directeur van HemoLab BV, dr. ir. Jurgen de Hart, vanuit het Auditorium voor de eerste keer contact met zijn collega’s in W-hoog. Daar waren ze net bezig het varkenshart te prepareren voor reanimatie. Luid applaus klinkt vanuit de Blauwe Zaal wanneer het rond 12.45 uur lukt met een korte stroomstoot het hart aan de praat te krijgen.

Het laboratorium
    Het is druk in het laboratorium op de vierde etage van W-hoog, bezoekers lopen in en uit. Terwijl de onderzoekers het hart in goede conditie proberen te houden, maakt een cameraman beelden die naar het symposium worden gestuurd. Te midden van deze ogenschijnlijke chaos vertelt projectmanager dr. dipl-phys. Marco Stijnen over de opzet van het experiment. “Medische ingrepen op een hart komen heel precies. Doordat je hier de situatie in een operatiekamer simuleert, kun je hierop oefenen. Bijvoorbeeld met het afstellen van een hartpomp, hechten op de hartspier of het testen van nieuwe technische toepassingen. Daarnaast is de opstelling ook geschikt voor onderzoek naar het hart zelf, zo gaan we dadelijk met een endoscoop de aorta in om het hart van binnen te bekijken.”

Het experiment verloopt volgens Stijnen uitstekend: “Soms heb je een pacemaker nodig om de hartspier aan de gang te houden, maar vandaag was één keer defibrilleren voldoende om het zelfstandig te laten kloppen.” Op dit moment doet HemoLab deze onderzoeken voor een aantal biomedische bedrijven en klinieken, maar de medewerkers hebben de ambitie om dit soort experimenten in de toekomst veel vaker te doen.

De voordelen van het gebruik van een ‘los’ hart is dat nieuwe medische toepassingen eerst getest kunnen worden voordat er dierproeven nodig zijn. Stijnen: “Het lijkt een dierproef, maar dat is het niet. Het hart dat wij gebruiken is overgebleven nadat het dier was geslacht voor consumptie, het is slachtafval. Wij proberen het dan binnen vijf minuten te koelen zodat we het later kunnen gebruiken voor dit soort onderzoek.” HumoLab bezit hiervoor de vereiste vergunningen.

Het symposium
    Tijdens het BMT-symposium spraken onder anderen Charles A. Taylor van de Stanford University in Californië, Wihelm Roell van de Universiteit van Bonn en de dag werd voorgezeten door Bas de Mol, hartchirurg bij Academisch Medisch Centrum van Amsterdam en hoogleraar bij BMT. Voor Protagoras was ‘Keep it beating!’ in ieder geval een succes vertelt Commissaris Externe Betrekkingen Ellen Schmitz: “We schatten het aantal bezoekers op honderdzeventig, dat is voor ons al best veel. Over de live beelden waren de bezoekers erg enthousiast, het geeft toch wat extra’s aan zo’n symposium.” (GvdN)

Studio040 maakte een filmpje van het experiment.

The conference ‘Keep it beating!’ of the Department of Biomedical Engineering of last Tuesday, May 3, featured the live reanimation of a pig’s heart at HemoLab. Study association Protagoras organized the day, during which well-known national and international researchers discussed the latest medical developments in the field of cardiovascular disease.