Bestuurswerk duur betaald
    Student vergeet vaakst uit te checken
    9 mei 2011 - Vijf procent van de studenten vergeet uit te checken met zijn ov-chipkaart. Twee procent van de ‘dagjesmensen’ overkomt dat, en maar een half procent van de andere treinreizigers.

Studenten met een ov-studentenkaart hoeven in de periode dat zij vrij mogen reizen –op week- of weekenddagen– niet in te checken in de trein. Daarbuiten betalen zij het kortingstarief en moeten ze net als andere reizigers hun chipkaart scannen bij vertrek en aankomst.

Dagelijks reizen ongeveer tienduizend studenten ‘op saldo’ met hun chipkaart, maar daarvan vergeten er vijfhonderd ook weer uit te checken. Opvallend is dat maar een klein aantal zijn geld vervolgens terugvraagt.

Wanneer een student incheckt, wordt er tien euro van zijn kaart afgeschreven. Bij het uitchecken schrijft de NS –afhankelijk van de lengte van de reis– een deel daarvan weer bij. Maar wie dat vergeet, is zijn tientje kwijt.

De NS wil studenten daarom aansporen om altijd in- en uit te checken, ook wanneer ze vrij kunnen reizen. Dat zorgt voor routine en het vervoersbedrijf kan bovendien zien hoeveel studenten er op een traject reizen. Maar tot eind 2012 is dat nog niet verplicht. In tram, bus en metro geldt die plicht nu al. (HOP)

Student most forgetful at check-out
    Five per cent of all students fail to check out with their public transport chip card, while it’s only two per cent of ‘day trippers’ and a mere half per cent of other train travelers that tend to forget. On the days students can travel for free – either on weekdays or the weekend – they don’t need to check in or out, but on other days they travel at a reduced rate. It’s on those days they have to scan their cards upon departure and arrival. Every day, some ten thousand students use their chip card, but five hundred of them forget to check out. It’s striking that only a small percentage of those who forget, ask for a refund. When a student checks in, ten euro is withdrawn from their card. Upon checking out, NS refunds part of that amount, based on the length of the trip. Whoever forgets to check out, can kiss their tenner goodbye.