Bestuurswerk duur betaald
    Wipkip tegen zeeziekte
    27 april 2011 - Je mag dan ’n uitgestreken smoel trekken; wie denkt dat hij ongestoord met een wipkip langs de glazen pui van Cursor kan lopen sjouwen, heeft het mis. Nieuwsgierig als we zijn, graaien we snel de camera uit de kast. x5_s.jpg
    ID-student Jaap Norbruis met 'zijn' wipkip.

Jaap Norbruis (ID) probeert voor zijn bachelor eindproject zeeziekte te voorkomen met behulp van licht. “Zeeziekte wordt vaak veroorzaakt door gebrek aan referentie: je voelt beweging die je niet ziet,” legt hij uit. “Ik maak een lichtinstallatie die als het ware de horizon vervangt.”

Oké, maar hoe werkt het precies met die wipkip? “Voor mijn proefopstelling komt er een handvat achterop waarmee ik hem kan bewegen. Een gyroscoop meet de beweging en die informatie link ik aan een lichtinstallatie. Die zorgt dat er een soort tegenbeweging zichtbaar wordt op de muur. Dus stel dat je achterover helt, dan verschuift het licht naar beneden. Dat geeft een ijkpunt, vergelijkbaar met de horizon.”

De installatie is bedoeld voor binnenruimtes in passagiersschepen. Hoewel Norbruis zelf geen last heeft van zeeziekte, voer hij toch een keertje mee met rederij DFDS (geïnteresseerd in het project) van IJmuiden naar Newcastle. “Toen zat ik zeventien uur op zo’n boot, waarvan negen in een lounge waar je geen enkel oriëntatiepunt had. Dat was lastig.”

En uit welke speeltuin is de wipkip gejat? “Die komt van de Human Technology Interaction group. Zij hebben er voor het Intelligent Lighting Institute al een project mee gedaan. Daar ga ik nu op verder.” (SK)

Whoever’s susceptible to seasickness is benefited from staring at the horizon. But what if you’re inside and can’t see the horizon? For his final bachelor project, student Jaap Norbruis (ID) is experimenting with a spring rider, a motion detector, and light. His goal is to create an artificial horizon that adapts to the spring rider’s motion. “So, assume you’re leaning backward – the light should then move down. It creates a reference point that can be compared to the horizon.” The installation is meant for inside areas in passenger vessels.