Bestuurswerk duur betaald
    De strijd om de technische hogeschool
    27 april 2011 - Ter ere van de 55ste dies natalis van de TU/e is in De Hal een expositie te zien over de oprichting de Technische Hogeschool Eindhoven (THE), de voorloper van de TU/e. Van vandaag, 27 april, tot en met woensdag 11 mei worden in de centrale bibliotheek foto’s, brieven en stadskaarten tentoongesteld waarmee de gemeente Eindhoven de stad promootte als ideale vestigingsplaats voor een technische hogeschool. x6_s.jpg
    Een van de foto's die te zien zijn bij de tentoonstelling over de oprichting van de THE.

“Eind jaren veertig werd een informatiepakket samengesteld om de Nederlandse overheid ervan te overtuigen de tweede technische hogeschool van het land in Eindhoven te bouwen. Tegenwoordig zou je zoiets een bidbook noemen”, legt Erik Geelen uit. Hij is Coördinator Academisch Erfgoed van de TU/e en heeft de tentoonstelling opgezet.

Na de oprichting van de THE kreeg de hogeschool een exemplaar van dit bidbook voor in het archief. De meeste foto’s hierin zijn gemaakt door de bekende Brabantse fotograaf Martien Coppens en geven een beeld van Eindhoven ten tijde van de wederopbouw na De Tweede Wereldoorlog.

Vanaf het begin was het duidelijk dat de nieuwe technische hogeschool in Zuid-Nederland gebouwd zou worden, maar Eindhoven had nog concurrentie van steden als Heerlen en Den Bosch. Geelen: “De stad moest zich profileren als de meest geschikte kandidaat. Zo wordt in de collectie de aandacht gevestigd op de technische ervaring die hier zat, met bedrijven als Philips. Maar ook de culturele en sportieve kant van de stad komt uitgebreid aan bod.”

Naast foto’s zijn er ook begeleidende brieven en bouwplannen opgenomen in de tentoonstelling. Hierin is te zien dat de huidige locatie van de TU/e niet de enige optie was. Het oorspronkelijke idee was om de hogeschool meer naar het noordwesten te bouwen, aan de andere kant van de Dommel. (GvdN)

In light of TU/e’s 55th dies natalis, De Hal is showing an exhibition on the Technische Hogeschool Eindhoven (THE), TU/e’s predecessor. From today, April 27, until May 11, the central library will be displaying a collection of pictures, letters and city maps, which the city of Eindhoven used to promote their city as the perfect spot for a technical university of applied science.

After the founding of THE, the university of applied science was given one of these bid books for their archive. Most pictures in the book were taken by the well-known Brabant photographer Martien Coppens and depict Eindhoven in the period of reconstruction after WWII. Apart from photos, the exhibition also includes accompanying letters and development plans.