spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Bram Bonsen | “De wereld houdt niet op buiten het lab”
    12 mei 2011 - Geen dikke sigaar die in zijn mondhoek hangt. Geen snedige oneliners. En geen Mr. T. in de buurt. Bram Bonsen is weliswaar de baas van het A-team, maar verder houdt elke vergelijking op met de bekende tv-serie van weleer.

    Het Automotive Technology-team van Bonsen zag anderhalf jaar geleden het levenslicht. Na een oproep, onder meer in Cursor, verzamelde zich een gemêleerd gezelschap: studenten, docenten en aio’s van de faculteiten WTB, W&I, EE en ID. Liefhebbers van rollend vervoer, techneuten met een missie; meedoen aan de Grand Coöperative Driving Challenge (GCDC). Wie daar meer over wil weten, kan terecht op de website van het A-team. Het komt erop neer dat komend weekeinde (14 en 15 mei) de A270 wordt afgesloten om een staaltje ‘coöperatief rijden’ te demonstreren. Dat gebeurt met voertuigen die uitgerust zijn met geavanceerde techniek, zoals radardetectie. De wagens kunnen ‘communiceren’ met elkaar en de omliggende infrastructuur waardoor ze automatisch en zeer snel reageren op hun omgeving en andere weggebruikers. De chauffeur hoeft alleen maar te sturen. Het moet in de toekomst leiden tot een betere doorstroming van het verkeer, minder milieubelasting en meer comfort voor de chauffeur.

    De weg tussen Helmond en Eindhoven wordt hiervoor in beide richtingen afgesloten. Alleen de tien deelnemende teams, afkomstig van universiteiten en bedrijven, mogen het rechte stuk snelweg op voor hun experimenten. Bonsen: “Het is de eerste keer dat een dergelijk experiment wordt gedaan met verschillende voertuigtypes. Wij doen mee met een DAF die we hebben gekregen van de truckfabrikant.”

    De titel ‘Grand Challenge’ is behouden gebleven, hoewel van de aanvankelijke deelnemende teams nog maar de helft is overgebleven. “Toen de GCDC twee jaar geleden werd uitgeroepen, was de hele opzet eigenlijk niet zo duidelijk. Er doken financiële problemen op en het hele project dreigde in rook op te gaan. Toen is besloten om het in kleinere vorm voort te zetten.”

    Volgens de teamcoördinator heeft de aanpassing van de DAF voor heel wat leermomenten gezorgd. “Het is een unieke vrachtwagen geworden. We hebben allerlei zaken moeten uitspitten. Draadloze netwerken, de interface, het regelsysteem, de installatie van de software en de hardware. Die communicatienetwerken zijn niet bepaald gesneden koek. Wat voor berichten van welke auto komen binnen? Dat soort vragen heeft ons wel beziggehouden.”

    Puzzelen met tegenslagen. Zonder de moed op te geven. “Ik heb een voorliefde voor technologische vooruitgang. Dat is een van mijn drijfveren”, bekent Bonsen. “Maar ik denk ook aan de economische voordelen. Voor personenwagens zal het nog even duren. Dat ligt wat emotioneler. Maar fleetowners in de transportsector volgen minder de waan van de dag. Die laten zich leiden door de kosten. En met gecoördineerd rijden bespaar je al snel een paar procent brandstof. Met een truck die een miljoen kilometer aflegt, is dat een aantrekkelijk perspectief. En het feit dat vrachtwagenchauffeurs minder vermoeid raken tijdens het werk, is ook een belangrijk pluspunt. Volgens de Europese regels worden radarsystemen in 2013 verplicht voor trucks, zodat ze automatisch afremmen als er bijvoorbeeld een file ontstaat. Dat gaat op korte termijn zeker gebeuren. Voor een meerprijs van ongeveer tweeduizend euro per vrachtwagen maak je het verkeer een stuk veiliger.”

    Bonsen heeft buiten zijn techniekwereld nog een heel ander leven. Hij is in Eindhoven raadslid voor D66. Zijn portefeuille laat zich haast raden; economie en mobiliteit. Maar de kilometers die hij zelf aflegt, gaan bij voorkeur niet over het asfalt. Hij zit liever op het water of in de lucht. “Ik ben bezig om mijn vliegbrevet te halen op Welschap Eindhoven. Dat gevoel van vrijheid in de lucht is onbeschrijflijk. Het geeft een heel ander perspectief op de wereld. Om dezelfde reden ga ik graag zeilen. Ik heb een eigen boot en ben graag buiten. Niets mooier dan dat. De wereld houdt niet op buiten het lab.”

    Toch zal Bonsen komende dagen vooral daar te vinden zijn. Het A-team heeft nog niet volautomatisch met de DAF gereden. Wel zijn er uitgebreide testen geweest op de rollerbank. “Het wordt ongelooflijk spannend. Komende dagen zullen we zien of de truck datgene doet wat we ervan verwachten.”

    De Amerikaanse acteur George Peppard, alias kolonel ‘Hannibal’ Smith van dat andere A-team, had altijd als vaste opmerking: “I love it when a plan comes together.” Met een beetje vernuft en geluk kan Bonsen hem dat binnenkort nazeggen.

    http://ateam.wtb.tue.nl

    Foto | Bart van Overbeeke
    Interview | Frits van Otterdijk