Newtons nazaat?
    Nieuws | Mens
    Ir. Gijs Adriaansens.
    "O, heb je al een baan? Jammer. Hier heb je toch mijn visitekaartje"

TU/e'er ir. Gijs Adriaansens werd vorige week in New York gekozen als een van de acht winnaars van de Internationale Archiprix. Daarmee kan hij rekenen op een mooie loopbaan als architect. Maar voorlopig werkt hij nog met veel plezier aan een masterplan voor wat zes jaar zijn basis was: de TU/e-campus.

Wat betekent de Archiprix voor jou en je carrière?
    "Ik ben er heel blij mee. Ik vond het al heel bijzonder dat ik uitgenodigd was. Mijn project is gebaseerd op een conventioneel typo-morfologische methode, ik had niet verwacht dat dat gewaardeerd zou worden; tegenwoordig schijnt alles vooral flitsend te moeten zijn. Ik denk dat mijn project juist daarom opviel bij de jury. Het is een eer om zo'n prijs te winnen en het staat inderdaad leuk op je cv. Ik werk al bij een architectenbureau en twee dagen in de week op de TU/e. Er zaten heel wat Nederlandse architecten die naar me toe kwamen: "O, heb je al een baan? Jammer. Hier heb je toch mijn visitekaartje." Ik wil eerst wat meer ervaring opdoen en dan over drie, vier jaar een eigen bureau beginnen."

Wat doe je op de TU/e?
    "Ik werk bij Bouwkunde met een groepje van vier jonge architecten en een aantal studenten aan een masterplan voor de campus. Het is de bedoeling dat we overkoepelende richtlijnen gaan geven voor toekomstige projecten op de universiteit. Tot nu toe gaat alles redelijk ad hoc. We kijken bijvoorbeeld hoe de gebouwen het landschap moeten raken, bedenken ontwerpoplossingen voor gehandicaptentoegang tot gebouwen en studentenhuisvesting. Ook denken we na over gebouwd parkeren op de campus zodat de bestaande parkeervelden 'groen' gemaakt kunnen worden. In december moet het plan klaar zijn."

Alle inzenders werkten, los van de wedstrijd zelf, in New York aan een case rondom Manhattan. Hoe was dat?
    "Die twee weken waren fantastisch. We moesten Manhattan herontwerpen. Als reactie op de opdracht hebben we als groep besloten ons op tijdelijke en snelle architectuur te richten. Een van onze concepten was het plaatsen van grote ballonnen op gebouwen, die zichtbaar worden zodra er op de grond stoom uit zo'n oranje ding komt - dat ken je wel uit films. Zo 'explodeert' de stad als het ware." (SK)

Last week, TU/e affiliate ir Gijs Adriaansens was one of eight winners of the International Archiprix. The award guarantees him a promising career in architecture, but for now he's still happily working on a master plan for the place that was his home base for six years: TU/e campus.