Newtons nazaat?
    Vooraanmeldingscijfers Studielink positief voor TU/e
    16 juni 2011 - Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) werkt sinds vorige week met de vooraanmeldingscijfers van Studielink. Tot 21 mei werd gebruik-gemaakt van de cijfers van de IB-groep. Bij de meest recente peiling van 6 juni kent de TU/e een groei van dertien procent. De opleidingen Industrial Design, Technische Natuurkunde en Electrical Engineering stijgen elk met ruim veertig procent.

Inschrijfverzoeken, onder die naam staan de vooraanmeldingscijfers bekend bij Studielink. Studielink neemt bij haar tellingen alle inschrijfverzoeken van een student mee. Bij de IB-groep telde men alleen de opleiding mee waar de student zich het eerst had aangemeld. Volgens Marcel Visschers van STU worden de cijfers van Studielink gewogen, om op die manier een realistisch overzicht te kunnen bieden. "Als een student zich heeft aangemeld voor twee studies, telt hij bij beide opleidingen voor vijftig procent mee", aldus Visschers.

Bij de laatste IB-peiling van 21 mei kende de TU/e een stijging van 'slechts' 3,2 procent. De TU Delft (+ 31,6 procent) en de Universiteit Twente (+ 21,8 procent voor de technische opleidingen) scoorden toen aanzienlijk beter. Bij de peiling van Studielink op 6 juni laat de TU/e echter een stijging zien van dertien procent ten opzichte van vorig jaar (in absolute cijfers: van 950 naar 1070 vooraanmeldingen). Op landelijk niveau bezet de TU/e daarmee de vijfde positie. De opleidingen Industrial Design, Technische Natuurkunde en Electrical Engineering stijgen het sterkst, respectievelijk met 42, 42 en 41 procent. Bij Wiskunde & Informatica is het beeld tweeledig: Informatica groeit met 32 procent, terwijl Wiskunde juist een daling laat zien van 20 procent. (HK)

Since last week, STU has been working with Studie-link's pre-enrolment numbers. Until May 21, numbers of IB-Groep were used. At the most recent poll of June 6 last, TU/e saw a 13-percent growth. The Departments of Industrial Design, Applied Physics, and Electrical Engineering all showed a forty-percent increase.