Newtons nazaat?
    Groot geld uit Europa voor Merkx en Mischi
    16 juni 2011 - TU/e-onderzoekers dr. Maarten Merkx van BMT en dr.ir. Massimo Mischi van EE ontvangen beiden een ERC Starting Grant van de European Research Council. Merkx krijgt twee miljoen euro om sensoreiwitten te ontwikkelen voor medische toepassingen en Mischi ontvangt anderhalf miljoen voor een detectiemethode voor prostaatkanker.

Maarten Merkx, universitair hoofddocent bij het Laboratorium voor Chemische Biologie, krijgt anderhalf miljoen voor het ontwerpen en maken van speciale sensoreiwitten waarmee biologische processen in de cel kunnen worden gevolgd. Daarnaast ontvangt hij een half miljoen euro voor een apparaat dat cellen razendsnel kan sorteren op basis van hun fluorescente eigenschappen. "Dat apparaat willen we gebruiken om een soort bibliotheek op te bouwen van gistcellen die elk een bepaalde eiwitvariant bevatten. De bedoeling is een collectie van miljoenen of zelfs miljarden sensorvarianten te creëren."

Deze 'eiwitbibliotheek' moet het mogelijk maken om met fluorescente sensoreiwitten een breed scala aan processen op celniveau te visualiseren - leidend tot een beter begrip van ziekteprocessen. Merkx: "Tot dusverre is het maken van sensoreiwitten vooral 'trial-and-error'. Mijn ambitie is om dit proces met een ingenieursbenadering rationeler te maken."

Dr.ir. Massimo Mischi, per 1 mei bevorderd tot universitair hoofddocent in de Signal Processing Systems Group van Electrical Engineering en finalist van de BIG Award, krijgt anderhalf miljoen euro voor het lokaliseren van prostaatkanker met behulp van ultrageluid. Aan de hand van gasbelletjes kan met ultrageluid zichtbaar gemaakt worden waar in de prostaat zich nieuwe bloedvaten ontwikkelen - een indicatie voor de aanwezigheid van een tumor. Dat het principe werkt, toonde Mischi al eerder aan. Hij wil zich nu met name richten op een nieuw soort gasbelletjes die specifieker terechtkomen in het dichte netwerk van bloedvaatjes rond de tumor. Als dat lukt, zou de methode volgens Mischi ook geschikt kunnen zijn voor de detectie van onder meer borstkanker en ontstekingen. (TJ)

TU/e researchers dr. Maarten Merkx of BMT, and dr.ir. Massimo Mischi of EE will both be recei-ving an ERC Starting Grant funded by the Eurpean Research Council. The news was published last week. Merkx will be receiving two million euro to develop sensor proteins for medical uses. Mischi will receive a million and a half for a method to detect prostate cancer