Newtons nazaat?
    Directeur bedrijfsvoering ID tijdelijk interim-directeur CEC
    16 juni 2011 - Drs. Sabine van Gent, directeur bedrijfsvoering van de faculteit Industrial Design en het Intelligent Lighting Institute, is aangesteld als interim-directeur van het Communicatie Expertise Centrum (CEC). Het College van Bestuur is op dit moment in gesprek met de huidige directeur, drs. Brigitte Rijshouwer, en wil daarover verder niets zeggen. Rijshouwer is sinds oktober 2007 werkzaam bij het CEC.

Medio mei heeft het CvB een gesprek gevoerd met Rijshouwer over de toekomst van haar dienst. Op grond van dat gesprek heeft Rijshouwer te kennen gegeven niet meer te kunnen terugkeren naar het CEC. CvB-lid mr. Jo van Ham lichtte dinsdag 14 juni de medewerkers van het CEC in en vertelde dat de stap van Rijshouwer niet de voorkeur heeft van het CvB. Van Ham werd vergezeld door Sabine van Gent, die aansluitend werd voorgesteld als interim-directeur van het CEC. "Zeker tot en met september", aldus Van Ham.

Over de aard van het gesprek met Rijshouwer wilde Van Ham weinig kwijt, "omdat het in de persoonlijke sfeer ligt en het een personeelskwestie betreft."
    Vorig jaar april was de universiteitsraad nog zeer kritisch gestemd over een evaluatie van de reorganisatie van het CEC, die begin 2007 van start ging. De U-raad wilde destijds geen oordeel uitspreken over de validiteit en betrouwbaarheid van de evaluatie, omdat die was opgesteld door Rijshouwer, die ook verantwoordelijk was voor de uitvoering ervan. De U-raad bestempelde het toen als een 'persoonlijk visiedocument over de bedrijfsvoering van het CEC'. Van Ham reageerde daarop door te melden dat er geen signalen waren binnengekomen die twijfel opriepen over de objectieve benadering door het CEC-hoofd.

Van Gent gaat haar interim functie combineren met haar huidige werkzaamheden. Ze gaf aan de dienst en alle afspraken die er lopen nog niet heel goed te kennen, maar dat ze in deze haar verantwoordelijkheid neemt en dat ze het samen met de medewerkers wil doen. Van Gent: "Ik weet dat er veel kwaliteit aanwezig is binnen het CEC, dat de werkdruk er hoog is en dat er ook veel verwachtingen bestaan. Mijn taak is het om het schip nu op koers te houden en rust te brengen." Ze denkt dat haar huidige werkzaamheden goed te combineren zijn met haar nieuwe taak, waar ze één à twee dagen per week voor beschikbaar heeft. "Het onderwijs en onderzoek bij ID heeft een stabiele basis en ik heb daar ook een goed team om me heen."

Van Ham liet weten dat nog niet precies duidelijk is hoelang Van Gent interim-directeur blijft. "We moesten nu eerst de leiding bij het CEC weer veiligstellen, dan gaan we verder praten met Rijshouwer, die formeel nog steeds diensthoofd is, en dan maken we een profielschets voor een nieuw hoofd." Van Gent wilde niet zeggen of zij voor die nieuwe positie in de race is. (HK)

Drs. Sabine van Gent, Managing Director of the Department of Industrial Design and the Intelligent Lighting Institute, has been appointed interim director of the Communication Expertise Center (CEC). The Executive Board and current director drs. Brigitte Rijshouwer are currently discussing her future. Rijshouwer has been working with CEC since October of 2007.