Untitled Document
Trommelen in het Auditorium
Slagwerk staat centraal in de Tromp Biënnale. Behalve
optredens in het Frits Philips Muziekcentrum, de Effenaar en café
Wilhelmina is er ook een optreden in het Auditorium van Billa
Bong en Yusuf Nuweku.
Vanavond
om 20.45 uur treedt in het voorhof van het Auditorium Billa Bong
& Yusuf op. Voor degenen die een beetje thuis zijn in de jazz-
en slagwerkwereld, zullen de namen van de bandleden meer zeggen:
Hans Hasebos, Willem Jansen en Yusuf Nuweku.
Hans Hasebos volgde een opleiding klassiek slagwerk aan het conservatorium
(o.a. vibrafoon en marimba) en werkte vervolgens als muziekleraar
en musicus bij de radio-orkesten. Hij speelde in diverse groepen
met o.a. Han Bennink, Michael Baird, Sabu Toyozumi, Butch Morris
en Michael Moore. Bekend werd hij met de groepen Sharpwood, The
Percussion Club, Duo De Helling, Seafood en Pavlov. Hans Hasebos
toerde met zijn eigen project 'Smell' en zijn soloprogramma 'Haas
Speelt Hout' waarvan in 1994 ook een cd uitkwam op het Buitenkunst-label.
De musicus doet ook mee aan Corrie en de Grote Brokken, een samenwerkingsverband
van kopstukken uit de jazz- en popwereld van Nederland. Behalve
Hasebos treden ook Bob Fosko (Raggende Manne) en Corrie van Binsbergen
in deze line-up op, winnares van de VPRO/Boy Edgar Prijs 1997/1998.
Van Binsbergen is tevens initiatiefneemster van het Grote Brokken-project.
Midimarimba
Hans Hasebos en Willem Jansen zijn geen onbekenden voor elkaar.
Zij speelden al samen in Ammerlaans Septet & Lucia Meeuwsen
op de cd Noorderzon uit 1993, een cd die lovend ontvangen werd
in onder andere Trouw. Jansen speelt ook mee op de cd 'Haas speelt
hout'. Beiden spelen ook in de nog jonge groep Haas & the
Guitarbandits. In deze groep die stukken van Hasebos speelt, is
sprake van muziek waarin de klank van pop en hedendaagse dansmuziek
wordt gecombineerd met eigenschappen van jazz. Jansen speelt verder
als enige man in de groep BEK, een zanggroep van vijf vrouwen.
Hans Hasebos en Willem Jansen gaan in hun muziekprogramma Billa
Bong te werk op ongewone instrumenten: de zelfgebouwde Afrikit
van Jansen (een drumstel bestaande uit traditionele Afrikaanse
instrumenten verrijkt met westers slagwerk) en de Midimariba (een
akoes-tisch melodisch slagwerkin-strument gecombineerd met hedendaagse
virtuele geluiden). Dit alles wordt aangevuld met hedendaagse
apparatuur zoals sampler en computer.
Voor het optreden van vanavond krijgen ze versterking van Yusuf
Nuweku, een Ghanese percussionist, die in Nederland ook optreedt
met zijn band The Raving Disciples. Deze band speelt vooral traditionele
Ghanese muziek./.
|
Untitled Document
De Tarim-machine
Kunstenaar
Gerrit van Bakel (1943-1984) is schepper van de Tarim-machine,
een intrigerend apparaat dat tentoongesteld is bij de ingang van
het Hoofdgebouw. Deze zes meter lange machine lijkt nog het meest
op een rupsachtig beest. Het is niet de enige machine die Van
Bakel heeft gebouwd. Zijn machines vormen niet alleen een ironisch
commentaar, maar vooral een fundamentele kritiek op onze vergevorderde
technologie. "Ik heb nooit een radio gezien die er uit ziet
als een radio. Daar erger ik mij aan", zei de Deurnese kunstenaar
ooit in een interview.
Van Bakel ontwikkelde de zogenoemde Utah-machine als commentaar
op Blue Flame, een raketauto die in 1970 op de zoutvlakte van
Utah een snelheid bereikte van 12.000 kilometer per uur. Van Bakel
had het idee dat de Utah-machine naast de Blue Flame zou komen
te staan op de zoutvlakte van Utah. Alleen zou zijn machine maar
achttien millimeter per dag afleggen, wat langzamer dan de Blue
Flame.
De tegenhanger van de Utah-machine is de Tarim-machine. Dit apparaat
zou het Tarim-bekken moeten doorlopen, een gebied ten noorden
van Tibet, bijna zo groot als Europa. De Blue Flame zou er ongeveer
een uur over doen om het gebied te doorkruisen, de machine van
Van Bakel zou volgens hem daar dertig miljoen jaar over doen.
Met de machine relativeert Van Bakel het begrip tijd: "Hij
gaat met zijn voetjes een klein stapje vooruit in de woestijn.
In zand, zout, rotsen, tegen de bergen op. Dat kun je aan de totaalvorm
zien. Als hij op zijn kop valt, is hij nog hetzelfde. Het feit
dat hij zo lang door de woestijn zou moeten rijden, dat maakt
deel uit van waar het over gaat: de tijd, niet de beweging."
In de loop van de dertig miljoen jaar zou de machine naar het
idee van Van Bakel natuurlijk wel wijzigen. De machine zou eens
in de vijftig tot honderd jaar kunnen worden aangepast aan de
mogelijkheden van die tijd.
Van Bakel concretiseert zijn ideeën en visie niet, zoals
andere kunstenaars dat doen, door middel van taal en reflectie,
maar door middel van het maken van een voorwerp, in dit geval
de Tarim-machine.
.Foto: Bart van Overbeeke
|
Untitled Document
/Open Podium Pop
TU/e'ers swingen, rocken en jammen dat het een aard is. Dat blijkt
telkens weer bij het Open Podium. Maandag 30 oktober om 20.30
uur kun je weer een aantal bands bewonderen op het Open Podium,
dat gehouden wordt in het Gaslab (tussen het Scheikundegebouw
en de Bibliotheek).
Daar treden onder andere FOAM, Smoske en [Opiate] op. FOAM (Fragments
Of A Microgenius) won de regiopopprijs, deed mee aan de voorrondes
van de Wraak van Brabant en stond al eens eerder op het Open Podium
onder de naam Microgenius. Smoske maakt Belgisch/Nederlandstalige
akoestische muziek met trekzak. [Opiate] is een jonge metalband.
Verder zijn nog te horen Dominique Deen, Leon Habets en Rex van
Ewijk.
/Massage voor een bevroren
oor
Twee mensen worden wegens tegenovergestelde omstandigheden geen
vrienden, maar voelen in elkaars nabijheid toch het uiterste voor
elkaar. 'Massage voor een bevroren oor' is een dansvoorstelling
waarin zowel machogedrag als tederheid aan bod komen. Dit thema
van aantrekken en afstoten is tot in elke vezel van de voorstelling
doorgedrongen. Makers en dansers Fabian Galama en Peter Kho Sien
Khie vertellen een 'gevoelsverhaal', impressies van 'houden van'.
"Het is bewonderenswaardig hoe Galama en Kho Sien Khie op
integere en verfrissende wijze met een ogenschjijnlijk uitgekauwd
thema omgaan", aldus het tijdschrift Dans over de voorstelling.
Vanavond in de Blauwe Zaal van het Auditorium, om 20.30 uur.
/Ecodesign
De consument kan kiezen uit een eindeloze hoeveelheid producten
om te voorzien in zijn levensbehoeften en wensen. Maar veel producten
drukken zwaar op het milieu en de natuurlijke omgeving. Een mooi
uiterlijk verdoezelt vaak die verborgen lelijkheid. Ontwerpers
kunnen hier wat aan doen: het vak zodanig uitoefenen dat een positieve
bijdrage wordt geleverd aan ecologische en sociale duurzaamheid.
Paul Eilbracht Design & Engineering laat zien wat er op het
gebied van Ecodesign mogelijk is in het Auditorium van de Witte
Dame op woensdag 1 november.
/Beeldenstorm
Wie geïnteresseerd is in oppervlaktebewerkingen als patineren,
emailleren en electrolyse kan hierover een lezing bijwonen bij
kunstenaarswerkplaats Beeldenstorm op 9 november, van 19.30 uur
tot 21.30 uur. De lezing wordt gehouden door de kunstenaars Linda
Verkaik en André van de Wijdeven. Reserveren is noodzakelijk.
Tel. 040-2435076
|
[an error occurred while processing this directive]
|
[an error occurred while processing this directive]
|