/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 8

jaargang 43, 26 oktober 2000


Onderzoek

Untitled Document

Nieuwe taal maakt computerprogramma's gebruiksvriendelijk


ETAG/Vivian van Niekerk
Foto/Bram Saeys

Het valt doorgaans niet mee een computer precies te laten doen wat jij in gedachten hebt. Computers zijn niet altijd even gebruiksvriendelijk. Zelfs bij het schrijven van een brief kunnen mensen hopeloos in de war raken. "Technische ontwerpers van software denken tijdens het ontwerpen te weinig aan de kennis van de mensen die ermee moeten gaan werken", meent dr. Geert de Haan. De Haan, werkzaam bij IPO, Center for User-System Interaction, is op 10 oktober gepromoveerd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam op een nieuwe methode voor het ontwerpen van computertoepassingen. Deze methode is gebaseerd op Extended Task-Action Grammar (ETAG).

ETAG is een grammaticaal model dat beschrijft hoe gebruikers hun taken moeten vertalen in opdrachten die de computertoepassing snapt. De Haan heeft een ontwerpmethode ontwikkeld op basis van ETAG, voor het beschrijven wat een doorsnee gebruiker zou moeten weten om een computertoepassing te kunnen gebruiken. "Je kunt het gebruiken van een computersysteem vergelijken met het spreken van het Nederlands. Om begrijpelijk Nederlands te spreken, moet je je gedachten onder woorden brengen volgens de regels van de grammatica van het Nederlands. Om een computer met succes te kunnen gebruiken moet je taalregels van de computerapplicatie beheersen. Grammatica zegt iets over de omvang en complexiteit van een taal (of user interface). Een taal met simpele grammatica heeft weinig uitzonderingsregels en is eenvoudig in het gebruik. Aan de grootte van de grammatica kun je zien of de nieuwe Nederlandse taal moeilijker of juist makkelijker is dan de oude. Zo gaat het in grote lijnen ook bij het ontwerpen van de zogenoemde interactie-taal van computerprogramma's", zegt De Haan.

Formele grammatica
De Haan heeft gekozen voor een formele grammatica. Met behulp van het ETAG-model kunnen ontwerpers van computertoepassingen op een eenvoudige wijze de leerbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid van een computertoepassing meten en voorspellen. De toepassingen kunnen hierdoor gemakkelijker geleerd en gebruikt worden zodat gebruikers productiever zullen zijn. Ook zullen de kosten voor praktijkevaluatie van nieuwe ontwerpen en voor het herstellen van ontwerpfouten lager zijn.
De grammaticale modellen TAG en ETAG bestaan al enige jaren. TAG (Task-Action Grammar) is opgezet door Stephen Payne en Thomas Green voor het beschrijven van interactie-talen. ETAG is ontwikkeld door Michael Tauber als een uitbreiding op TAG met een beschrijving van de werking van computerapplicaties. De Haan liep als student psychologische functieleer in 1985 stage bij de Applied Psychology Unit in Cambridge bij dr. Thomas Green en deed daar onderzoek naar commando-regel interfaces. De Haan raakte zeer geïnteresseerd in mens-computer interactie. Op de Vrije Universiteit in Amsterdam begon in 1989 een door NWO gefinancierd onderzoekproject naar een methode om gebruikers-interfaces te ontwerpen op basis van ETAG. De Haan deed dit samen met prof. dr. Hans van Vliet, dr. Gerrit van der Veer en dr. Michael Tauber.
Een gebruikers-interface is alles wat gebruikers moeten weten over het bedienen van een apparaat. "Het zijn doorgaans software ontwerpers met een technische achtergrond die verantwoordelijk zijn voor het ontwerpen van gebruiker-interfaces", zegt de Haan. "De bediening van computersystemen is daarom vaak veel te moeilijk voor gebruikers. Ontwerpers moeten juist veel meer uitgaan van de kennis van gebruikers in plaats van te kijken naar wat technisch mogelijk is." In de methode 'ontwerpen op basis van ETAG' worden ontwerpers gestimuleerd om tijdens het ontwerpproces rekening te houden met die kennis. Problemen in het gebruik van een computertoepassing kunnen zo in een vroeg stadium gesignaleerd en verholpen worden.

 

Een ontwerptaal schud je niet zomaar even uit je mouw. Het is noodzakelijk dat een dergelijke taal ook werkelijk iets zegt over de kennis van gebruikers. ETAG maakt hiertoe gebruik van een zogenoemde 'semantic-feature grammar' en een model van het taakdomein. Een 'semantic-feature' grammar maakt het mogelijk taken en de taakobjecten op grond van betekenis te onderscheiden. De Haan: "Omhoog en omlaag scrollen zijn geen aparte taken, maar twee vormen van eenzelfde taak waarbij het kenmerk 'richting' bepaalt op welke wijze de taak uitgevoerd moet worden".
De wijze waarop taken uitgevoerd moeten worden, wordt beschreven met behulp van grammaticale regels. De Haan: "In taal bestaat een zin uit een onderwerp en een gezegde, en vervolgens bestaat een onderwerp uit een lidwoord en een zelfstandig naamwoord, etc. Op eenzelfde wijze kun je in ETAG een taak als theezetten beschrijven: eerst doe je water in de ketel, dan zet je de ketel op het gas vervolgens doe je het water in de theepot, thee erbij en dan krijg je theewater."
Voor het maken van een kopje thee is een formele beschrijving van de gebeurtenissen en elementen in het taakdomein 'thee zetten' niet erg hard nodig. Bij het ontwerpen van computerapplicaties is het ook van belang dat gebruikers weten hoe de taakwereld in elkaar zit. "Een brief doe je in de brievenbus, je weet dus waar hij blijft. Maar ga je knippen en plakken in Windows dan moet je weten dat een tekst na het knippen op je klembord bewaard blijft wil je sowieso in staat zijn om hem elders in te plakken.
Het is maar een klein voorbeeldje, maar het laat wel zien hoe de bruikbaarheid van een computerapplicatie staat of valt met de kennis van de gebruiker over het taakdomein." Volgens De Haan moeten ontwerpers zich daarvan bewust zijn en wel door een expliciet model te maken van wat gebruikers over het taakdomein moeten weten. Zo'n domeinmodel beschrijft zowel de objecten die zich in een taakdomein bevinden zoals klembord, document en tekst, als de veranderingen die optreden wanneer een taakopdracht wordt uitgevoerd zoals knip-een-tekst en plak-een-tekst. Door het toevoegen van een model van het taakdomein aan TAG beschrijft ETAG zowel de kennis over het specificeren van taakopdrachten (knowing-how) als de kennis over het effect van taken (knowing-that).

Resultaten
De Haan heeft veel geleerd van zijn onderzoek. "We hebben onderzocht hoe je een ETAG-model maakt. En of er dingen zijn die je niet in zo'n model kunt vangen. We hebben gekeken of het psychologisch valide is en of de specificaties volledig zijn. En heel belangrijk, of het bruikbaar is in alle stadia van het ontwerpproces. Hiernaast hebben verschillende afstudeerders gewerkt aan intelligente hulpsystemen en het genereren van prototypes op basis ETAG-specificaties."
Binnen het project is de ontwikkeling van de methode 'ontwerpen op basis van ETAG', voor het gebruiker-geörienteerd ontwerpen van computerapplicaties een specifieke bijdrage van De Haan. "Het evaluatieonderzoek liet zien dat ETAG goed bruikbaar was voor het specificeren van gebruikers-interfaces. Het taakmodel van ETAG is echter niet beperkt tot computerapplicaties en het zou daarom ook gebruikt kunnen worden binnen de overige ontwerpstappen. Tijdens de taakanalyse en het taakontwerp beschrijf je het werk van, bijvoorbeeld, systeembeheerders en de hele organisatie daar omheen. ETAG moet dan op een hoog niveau en heel flexibel toegepast worden. Tijdens het hele ontwerpproces kun je dan gebruik maken van één en dezelfde manier van beschrijven. Dat bleek redelijk te lukken en daarmee stond de deur open voor 'ontwerpen op basis van ETAG'. Leuk is natuurlijk ook dat het ontwikkelen van een ontwerpmethode iets substantiëlers is dan het evalueren van een specificatiemodel."
Toch zijn er ook nog wat probleempjes. "Je kunt de gebruikers-interface beschrijven, maar als grammaticaal model is ETAG onvoldoende geschikt voor het beschrijven van hoorbare en waarneembare delen. Het is bijvoorbeeld moeilijk de Nachtwacht in een grammatica weer te geven, zo'n schilderij moet je zien. Voor het grafisch ontwerp van een gebruikers-interface zal het dan ook nodig zijn om bijvoorbeeld afbeeldingen te gebruiken."
Na enige omzwervingen kwam De Haan in dienst van IPO als tijdelijk onderzoeker op een project voor het ontwikkelen van een draagbaar informatiesysteem voor conferentiebezoekers (Comris). Na afloop van het project heeft prof. dr. Matthias Rauterberg, directeur van IPO ervoor gezorgd dat De Haan als parttimer bij IPO kon blijven, zodat hij al zijn vrije tijd aan zijn proefschrift zou kunnen besteden. Tot januari blijft De Haan bij het IPO werkzaam. Hij doet daar momenteel onderzoek naar het toegankelijk maken van schilderijen in musea (Token2000) en hij houdt zich bezig met een project dat onderzoekt hoe de aanwezigheid van collega's wordt ervaren als je via een netwerkverbinding werkt. Wat hij daarna gaat doen is nog niet bekend. "Als het contract ten einde loopt, zien we wel weer verder", zegt De Haan nuchter. /.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor