/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 2 nummer 3

jaargang 43, 22 februari 2001


Reportage

Untitled Document

"De winterschilder is behoorlijk organisch bezig"
Graffiti/Han van Bodegom
Foto's/ Bram Saeys

'If art is a crime, then let me be guilty'. Op drie dinsdagavonden maakt een groep van tien TU/e-studenten kennis met de omstreden kunst van het graffitispuiten. Geen nachtelijke tochten langs het spoor, geklauter over omheiningen of trammelant met de politie. Niets van dit alles. Maar een gemoedelijk en legaal bijeenkomen op een uiterst geschikte en sfeervolle locatie: het Gaslab op het TU/e-terrein.


Het is klokslag halfacht. De muren van het Gaslab zijn bekleed met blauwe schotten. Het heldere blauw steekt opvallend af tegen de kleur grijs die het hele Gaslab domineert. Aan het plafond hangen luchtkokers, buizen en ventilatoren. In het midden van de grauwe ruimte schoolt een groep jongeren samen. Het gezelschap voldoet in het geheel niet aan mijn verwachtingen. Geen funky kapsels, skatebroeken en kettingen. Gewone jongeren, goed gehumeurd en onberispelijk gekleed.

Joris Dirven (25), alias Bizar1, leidt deze door Studium Generale georganiseerde workshop en Joost Kunst (26) staat hem waar nodig terzijde. Dirven heeft wel degelijk de uiterlijke kenmerken van een graffitispuiter. Hij draagt een skatebroek, sneakers en heeft op het eerste gezicht een uiterst relaxed voorkomen.
Deze avond, de tweede van de drie, begint met enkele praktische tips voordat de tien cursisten hun fantasie op de weerloze schotten bot kunnen gaan vieren. De tips betreffen bijvoorbeeld de afstand van spuitbus tot het oppervlak, waar te beginnen en het gebruik van kleur.
Aan Dirven valt te merken dat dit niet zijn eerste ervaring is met lesgeven. Hij lijkt geen problemen te hebben met het spreken voor de groep. Eén van de cursisten wordt onmiddellijk terechtgewezen als deze hem onderbreekt. "Luister je even mee", voegt Dirven hem venijnig toe. Na zijn verhaal is het tijd om te beginnen met de essentie van de workshop: het werken met de spuitbus.

Gettoblaster
Als dolle jonge honden gaan de cursisten de schotten te lijf. Het duurt niet lang of de eerste contouren zien het levenslicht. Dirvens assistent Joost Kunst heeft inmiddels een gettoblaster aan het werk gezet en hiphop-beats stijgen op vanuit een hoek in de hal.
Dirven vraagt voor wie ik werk. Mijn antwoord schijnt hem gerust te stellen. "Er zouden vandaag ook mensen van BNN-radio langskomen, en daar heb ik het niet zo op. Het enige waar zij op uit zijn is sensatie." David Ernst van Studium Generale heeft hem voor deze workshop benaderd. En het is, zoals gezegd, niet de eerste workshop die hij geeft. Eerder doceerde hij de kunst van het graffitispuiten aan basisschool-leerlingen in zijn geboortestad Den Bosch en in een project met geestelijk gehandicapten. Het gaat hem niet om het resultaat. Het enige dat hij van de cursisten vraagt is enthousiasme. "Je kunt niet verwachten dat ze het in een keer onder de knie hebben. Het duurt een tijdje voordat je het materiaal beheerst. Belangrijker is dat ze er plezier in hebben." Vervolgens zegt hij liefkozend: "kijk, de winterschilder is behoorlijk organisch bezig." Hij doelt op een in een witte overal gehulde jongen wiens fantasie overduidelijk op hol geslagen lijkt te zijn.

Dampen
Inmiddels heeft het hele Gaslab zich gevuld met dampen uit de spuitbussen. Mijn hoofd begint lichtelijk te tollen, maar ik schijn de enige te zijn die hier last van heeft. Dirven vindt het tijd voor nog enkele praktische mededelingen en roept zijn discipelen bij zich. Het tafereel doet denken aan de bijbelse vertelling van het laatste avondmaal. Aan zijn lippen gekluisterd, staand in een halve cirkel om hem heen, luisteren deze tien apostelen naar de meester. "Als je vanavond thuis komt kun je het beste je neus schoonmaken met wattenstaafjes en enkele glazen melk drinken." De cursisten schieten spontaan in de lach. Wetenschappers geloven blijkbaar niet in paardenmiddeltjes.
Als laatste benadrukt hij het belang van het schudden voor het gebruik van de spuitbussen. Daar wordt vrijwel onmiddellijk gehoor aan gegeven. Een oorverdovend geratel vult de holle ruimte. Minuten lang houdt het aan en noodgedwongen ontvlucht ik voor enkele ogenblikken de walm en het lawaai.
Dirven houdt zich al vijftien jaar met graffiti bezig. Inmiddels is het meer dan een hobby alleen. Het wilde en avontuurlijke is er voor hem af. "Je zult mij niet meer 's nachts langs het spoor zien struinen. Ik ben wat ouder en ik heb een baan en vriendin. Avonden op het politiebureau en torenhoge boetes schieten gewoon niet op. Ik schilder nu nog wat op doek en ik doe dit soort workshops. Ik heb nu het gevoel dat ik mijn tijd nuttig besteed." Dirven heeft drie jaar lang de lerarenopleiding handenarbeid in Tilburg gevolgd, maar niet afgerond. Nu woont hij in Amsterdam en heeft hij een prima baan in een platenzaak in Den Bosch. Hij vertelt enthousiast over de opkomst van de graffiti in Nederland, het verband tussen graffiti en muziek en van alles meer. Druk aanwijzingen gevend baant hij zich een weg tussen de schotten. Wie zou niet geraakt worden door zo een grote dosis van onvervalst enthousiasme?

Nevel
Remie van der Vliest, student Techniek en Maatschappij, werkt gedreven aan zijn ontwerp. "Het is weer eens wat anders dan werken met potlood, verf en krijt en ik heb het altijd al interessant gevonden." Het zweet gutst van zijn voorhoofd. Ik laat Remie weer alleen en vervolg mijn weg door het nevelige Gaslab. Ik kan mij niet voorstellen dat de chemische dampen mijn gezondheid ten goede komen. Dirven schijnt hier een middel tegen gevonden hebben. Een joint hangt losjes in zijn mondhoek terwijl hij de verleiding van de lege wanden en de vele spuitbussen niet kan weerstaan. In een afgelegen hoekje werkt hij aan een eigen 'piece', zoals hij het noemt.
Nina Tabink en Annemarie van Bree zijn beide studenten Bouwkunde. Op de vraag hoe ze bij deze cursus terecht zijn gekomen, volgt een haast te voor de hand liggend antwoord: "We hebben het in Sgrift gelezen en het leek ons weer eens wat anders. En het sluit op zich aan bij onze opleiding want ook hierbij is van groot belang: hoe presenteer je een idee en hoe geef je het vorm." Ze hebben duidelijk weinig behoefte aan het geven van tekst en uitleg, want weldra zijn ze weer verzonken in hun ijverige werkzaamheden.

Wit
Dirven heeft mijn wit weggetrokken gelaat opgemerkt. Hij vertelt mij dat ook hij last heeft van de onuitstaanbare dampen maar dat hij er inmiddels aan is gewend. "No pain, no gain", zegt hij met een brede grijns. "Ik stap zodadelijk totaal van de kaart in de intercity naar Amsterdam. Maar ik kan het wel hebben." Het einde van deze avond komt in zicht. Dirven moet zijn trein halen en ik ben toe aan een grote hoeveelheid zuivere zuurstof. Inmiddels is de grauwe ruimte voorzien van een kleurrijk tafereel. Het resultaat is niet altijd verbluffend maar het enthousiasme wel. Ik laat het Gaslab voor wat het is en neem afscheid van het gezelschap. Ik heb een stekende hoofdpijn, een misselijk gevoel in mijn maag en behoefte aan slechts een ding: melk. Liters welteverstaan./.

[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor