/Voorpagina /Mensen /Nieuws /Opinie /Cultuur /Studentenleven /Achtergrond /English page /Onderzoek /Reportage /Bestuur /Ruis /Ranzigt /Colofon |
/Faculteits Berichten /Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /TUE |
Jaargang 43, 9 november 2000 Onderzoek |
"Andere landen zijn best een beetje
jaloers op dit initiatief" Nederland is het enige land ter wereld waar zo'n groot onderzoeksprogramma loopt naar de geschiedenis van technologie. Prof.dr. Johan Schot, programmaleider van het project 'Techniek in Nederland in de Twintigste Eeuw' (TIN-20), hield vorige week vrijdag in het kader van zijn benoeming tot hoogleraar een rede over de 'Bouwput van Techniek en Maatschappij'. Het project TIN-20 is een initiatief van Stichting Historie der Techniek en is de opvolger van een eerder onderzoeksprogramma dat zich richtte op techniek in Nederland in de negentiende eeuw. De verbanden tussen de verschillende technologische en maatschappelijke ontwikkelingen staan centraal in het onderzoek. In de afgelopen honderd jaar is techniek een belangrijke factor binnen onze maatschappij geworden. De verschillende ontwikkelingen op maatschappelijk en technologisch gebied hangen met elkaar samen. Zo onderscheiden we binnen onze maatschappij basistechnologieën zoals elektriciteit, kernenergie en petrochemie die een enorme productiviteit mogelijk maken. Door deze industrialisering ontstonden grootbedrijven die een nieuwe managementvorm vereisten. Langzaam groeide onze maatschappij uit tot een consumptiemaatschappij waarin de overheid een steeds grotere rol ging spelen. De industrialisatie leidde tot maatschappelijke problemen zoals werkloosheid onder de handarbeiders en een verstoring van de natuurlijke omgeving. De vervlechting van de verschillende ontwikkelingen laat zien dat deze niet afzonderlijk van elkaar kunnen bestaan. Het onderzoeksprogramma van Schot gaat uit van veertien verschillende
terreinen waaronder transport, communicatie, industriële
productie, chemie, waterbeheer en informatietechnologie. Op deze
terreinen wordt aandacht besteed aan belangrijke, voor de twintigste
eeuw kenmerkende ontwikkelingen op technisch gebied. Er wordt
bijvoorbeeld gekeken naar de ontwikkeling van nieuwe vormen van
technisch onderwijs, research en development en het ontstaan van
innovatieknooppunten zoals vliegvelden, havens, huishoudens, ziekenhuizen
en supermarkten. Ook het ontwerp van nieuwe producten zoals de
auto, de wasmachine, de stofzuiger en de televisie waardoor een
consumptiemaatschappij vorm kreeg, komt aan bod. Tenslotte is
er aandacht voor techniek als belangrijke factor in de sterk toegenomen
arbeidsproductiviteit en in de mondiale concurrentieverhoudingen.
In zijn intreerede betoogt Schot dat het onderzoek in Nederland op drie punten vernieuwend is. Ten eerste is er veel aandacht voor de relaties tussen verschillende technische gebieden. Ten tweede wordt het gebruik van techniek in beeld gebracht en tot slot wordt er een nieuwe methode ontwikkeld voor het doen van onderzoek naar de geschiedenis van techniek. Een belangrijk uitgangspunt voor deze methode is de analyse van techniek op verschillende niveaus: het micro-niveau van het innoveren, het meso-niveau van het technische regime en het macro-niveau van de sociale omgeving (sociotechnische landschap). Deze drie niveaus legt Schot in zijn rede als volgt uit: 'Het niveau van het sociotechnische landschap betreft die ontwikkelingen op macro-niveau die zonder tussenkomst van de bij de technische ontwikkelingen betrokken groepen en individuen ontstaan, maar die wel invloed uitoefenen op hun handelen omdat er nieuwe mogelijkheden en bedreigingen ontstaan'. Op micro-niveau kijk je naar de betrokkenen en de ontwikkeling van de techniek zelf en op meso-niveau let je op de routines die bestaan voor het ontwikkelen van techniek. "Een voorbeeld is de opkomst van de auto. Je moet de autotechniek analyseren, de manier waarop mensen zich verplaatsen en de trends zoals urbanisatie. Pas wanneer je het op deze manier bekijkt, kun je de ontwikkelingen goed verklaren", zegt Johan Schot. Innoverend 'Tensions of Europe' De SHT wil zich ook meer gaan bezighouden met het middelbaar onderwijs. "We willen scholieren in het kader van het studiehuis op een praktische manier kennis laten maken met techniek. Dat wil zeggen dat het idee 'techniek is sommen maken' herzien moet worden. Het gaat niet alleen om het maken van sommen, ook inzicht en creativiteit zijn belangrijk. We proberen scholieren te stimuleren door projecten op internet waarbij ze zelf bijvoorbeeld de aanleg van een sluis mogen ontwerpen. We hopen dat we hierdoor de negatieve vooroordelen over techniek een beetje kunnen wegnemen." Technische tik |
[an error occurred while processing this directive] |
[an error occurred while processing this directive] |
[an error occurred while processing this directive] |
[an error occurred while processing this directive] |
[an error occurred while processing this directive] |