/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 6

Jaargang 44, 17 januari 2002


Achtergrond

untitled

Invoering euro op TU/e:
vlekkeloos of
chaotisch?

De automaten geven geen muntjes van één of twee eurocent terug, bij de kantines duurt het wat langer en de TU/e-kapster is er al helemaal aan gewend. De euro, vanaf 2 januari (aldus Sodexho) ook op de TU/e.

Euro/Chantal Louwers
Foto's/Maarten van Loosbroek


"Over het algemeen is de invoering van de euro op de TU/e goed verlopen", aldus Riek van Barschot, staflid contractbeheer van de Dienst Interne Zaken. "De onbekendheid met euromunten heeft, zoals overal waar met kassa's wordt gewerkt, tot langere wachttijden in de kantines geleid. Tot op heden hebben wij hierover echter geen klachten binnengekregen." Van Barschot vindt het jammer dat mensen sporadisch toch de TU/e-kantines wilden gebruiken als wisselkantoor. "Dan betaalde iemand bijvoorbeeld een kop koffie of een kleine snack met een biljet van honderd gulden om vervolgens het wisselgeld in euro's terug te krijgen. Of werd de lunch betaald met door de jaren opgespaarde stuivers. Dit soort praktijken veroorzaken oponthoud waardoor de soep en snacks van volgende klanten koud worden." Van Barschot benadrukt hiermee dat het voor de goede doorstroming bij de kantines van belang is dat er met euro's betaald wordt.

Meer munten

"De koffie-, frisdrank- en snoepautomaten zijn op 1 januari geheel overgegaan op de euro. De eerste dagen heeft dit tot problemen geleid, omdat het teruggeven van wisselgeld nog niet mogelijk was", vertelt Riek van Barschot. "Daarom hebben we die mededeling op de automaten geplakt. Op dit moment behoren deze problemen voor het grootste deel tot de verleden tijd, omdat er ondertussen genoeg munten ingegooid zijn." Ze wil voor de duidelijkheid wel laten weten dat de automaten om technische redenen geen munten van één of twee eurocent accepteren en teruggeven. "Dit heeft te maken met het feit dat de euro twee muntstukken meer telt dan de gulden en de automaten daar geen plek voor hebben. Daarom zijn de producten geprijsd in een veelvoud van vijf eurocent. Hiervoor hebben we de prijzen niet automatisch verhoogd. Voor omzetting naar de euro is de verkoopprijs gedeeld door 2,20371 en vervolgens afgerond. Daardoor zijn sommige producten iets goedkoper of iets duurder dan dat ze voor 1 januari waren."

Gratis pinnen
"Het levert ons wel meer werk op", vertelt Rudolf Geurink van RB, de studentenwinkel. "Omdat we ook nog guldens accepteren, moeten we dingen als de kassa opmaken dubbel uitvoeren. De eerste twee dagen dat RB dit jaar open was, betaalden de mensen voor het overgrote deel nog in guldens. Dat neemt gelukkig snel af." Terwijl je in december nog É 0,40 moest neertellen voor een pinbetaling bij de studentenwinkel, is pinnen momenteel gratis. "Het pinnen kost in januari niks. We hopen onze klanten hiermee te stimuleren om te pinnen."
"De prijzen in de winkel zijn niet verhoogd of verlaagd", zegt Marco Vijfvinkel, Geurinks collega. "Daarom zie je op de prijskaartjes de meest ongelukkige bedragen. Dit zal in de toekomst langzaam rechtgetrokken worden." Op de toonbank ligt een briefje waarop staat dat de prijskaartjes niet helemaal kloppen. Geurink legt uit hoe dit heeft kunnen gebeuren: "De Excel-sheet die we gebruikt hebben voor de omrekening, bevatte een klein foutje ver achter de komma. Dat valt alleen op bij hele grote bedragen, maar we wilden het de klanten toch laten weten. In de computer kloppen de bedragen wel."

Buitenland
'Nederland en Ierland lopen voorop met de euro', kopte het Eindhovens Dagblad vorige week. Dit vergeleken met de andere Europese landen die meedoen aan de invoering van de euro. Iedere paar maanden vertrekken er weer TU/e-studenten voor stage of afstuderen naar Europese landen die al dan niet meedoen met de euro.
Bouwkunde-studenten Eefje Vervoort en Saskia Wittenberg bevinden zich voor hun studie in Frankrijk. "We hebben ondertussen een paar dagen ervaring met de 'Franse' euro. Onze laatste 'Nederlandse' euro's worden zeer enthousiast ontvangen en zorgen voor internationale contacten met de winkeliers. Verder hebben we vanwege contante huur ook al eens een stapeltje versgestreken 'monopolygeld' in onze handen mogen houden, dat we overigens al snel weer moesten afgeven. We hebben bij de bank ons laatste Franse briefgeld in kunnen ruilen en we waren blijkbaar niet de enigen die op dat idee kwamen. Muntgeld kun je niet overal meer kwijt en vanwege de grote hoeveelheid kleine muntjes zullen de zwervers hier wel rijk worden. Waarschijnlijk kunnen zij aan het einde van de duale fase heel lekker gaan eten.
In de meeste winkels wordt met euro's betaald. Aangezien sommige cassières nog niet precies weten hoe het werkt, heeft de invoering van de euro ons al acht euro opgeleverd, die we hier goed kunnen gebruiken. Maar over het algemeen loopt het wel soepel. Het wisselgeld wordt extra duidelijk teruggegeven. Zo duidelijk dat je je af en toe debiel voelt, maar dat zal in Nederland ook wel het geval zijn."

Ook Ruud van Deursen, student Scheikundige Technologie, is momenteel in Frankrijk. "De muntzakjes die je vanaf 14 december voor honderd Franse francs bij banken kon kopen, waren binnen drie uur uitverkocht. Daardoor was er te weinig wisselgeld in Frankrijk. Ook werken nog niet alle geldautomaten op dit moment. De francs mogen nog tot 17 februari gebruikt worden, maar bijna iedereen stort ze al op de bankrekening om problemen te voorkomen. Er zijn kleine prijsstijgingen door afronding, maar ik heb ook prijsdalingen, voornamelijk op levensmiddelen, gesignaleerd door de komst van de euro.

Jochim Vandebroek woont vanwege zijn studie Technische Natuurkunde tijdelijk in Ierland, maar kan niet veel vertellen over de invoering van de euro. "Ik zit namelijk in het Noord-Ierse Belfast en daar maken ze spijtig genoeg geen gebruik van de euro. Ze werken hier nog steeds met de Engelse pond. Ik ben wel even op de luchthaven van Dublin geweest en heb daar een buskaartje gekocht. Ik hield mijn euro's klaar en de buschauffeur zei negen. Ik dacht dat het om euro's ging en gaf tien euro. Ik kreeg één euro terug, ook al bleek het ticket eigenlijk negen pond te kosten."

Marnix van den Broek verblijft voor zijn studie Bouwkunde in Spanje. Na een vakantie in Nederland, kwam hij 5 januari weer terug in Madrid. "Ik zag weinig verschil met Nederland. Mijn laatste peseta's heb ik in winkels uitgegeven en wisselgeld in euro's teruggekregen. Een glas vol met Spaanse 'stuivers' moet nog naar de bank. Niemand die klaagt, maar er heerst evenmin een groot enthousiasme. Hier in Madrid lijkt iedereen zich aangepast te hebben. Ik heb wel wat gehoord over een gebrek aan wisselgeld, maar zelf heb ik daar niks van gemerkt. Het is leuk te zien dat we nu met dezelfde munt betalen. De Nederlandse munten vallen in de smaak, zeker het vrolijke koninginnetekentje op de kleinere muntjes."

Ronde bedragen
"Ik heb er geen moeite mee", is de reactie van TU/e-kapster Marjan Reijbroeck op de vraag of ze al gewend is aan de euro. "Twee klanten hebben nog met guldens betaald, de rest met euro's. In de kapsalon zelf kun je niet pinnen, dat kan wel tegenover de kapsalon in de hal van het Hoofdgebouw. "Toen ik met de TU/e-Knipkapsalon begon, heb ik al rekening gehouden met de komst van de euro. In guldens kwam ik op enigszins ongelukkige bedragen uit, bijvoorbeeld É 33,05, maar nu konden de prijzen gelijk blijven en kwam ik toch op ronde bedragen uit."

Biljetten
Cateraar Sodexho vraagt haar klanten via aanplakbiljetten om zoveel mogelijk in euro's en het liefst gepast te betalen. Hier houdt niet iedere klant rekening mee, weet Karin Leenhouwers, kantinemedewerkster in het Auditorium. "Er wordt veel met biljetjes betaald, terwijl mensen volgens mij wel muntgeld in hun portemonnee hebben. De medewerkers van Sodexho zijn ondertussen wel aan de euro gewend, we zijn er tenslotte de hele dag mee bezig. Ik denk dat de klanten nog wel aan de nieuwe munt moeten wennen, daarom duurt het bij de kassa's allemaal iets langer. Gelukkig blijft iedereen vriendelijk en geduldig." Leenhouwers hoopt echter dat mensen wel meer met muntgeld gaan betalen. "Op dit moment hebben we nog genoeg kleingeld, maar als studenten en medewerkers het kleingeld niet uitgeven, kan dit op den duur een probleem voor ons worden."

Automatische piloot
"Als ik mijn werk op de automatische piloot doe, gaat alles vlekkeloos. Begin ik na te denken, dan kan er nog wel eens een foutje tussendoor sluipen." Dit vertelt Anton Muller auf der Heyde, medewerker van de Van Piere boekhandel. "Op het moment dat een consument begint te twijfelen aan zijn geld, ben jezelf ook alert en ga je erover nadenken." Sinds de invoering van de euro wordt er niet meer gepind bij de boekhandel in het Hoofdgebouw. "We krijgen nog dagelijks guldens van klanten, maar het merendeel betaalt met euro's."/.

[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor