untitled
Verhalen bij het kampvuur
Warme chocolademelk, mooie woorden en muziek als hoofdingrediënten voor
een stijlvolle afsluiting van het oude jaar. Op het terrein aan de Dommel hield Studium
Generale op donderdag 20 december voor de eerste keer 'Verhalen bij het kampvuur'.
Aan het water luisterden een kleine zestig bezoekers -overwegend studenten- naar
gedichten van Hagar Peeters, verhalen van verhalenverteller Marco en liederen van
Fragile.
Een
paar bezoekers namen de gitaar van deze zanger/songwriter ook nog even zelf ter hand.
Drs. Vivian van Gaal van Studium Generale (SG) blikt terug op een succesvolle eerste
editie van 'Verhalen bij het kampvuur'. ìWe konden dit trimester niet terecht in
het Gaslab en wilden het liefst een keer níet iets in de Blauwe Zaal doen. Tijdens
een bijeenkomst van onze literatuurcommissie ontstond het idee voor deze bijzondere
avond.î Of 'Verhalen bij het kampvuur' een vervolg krijgt, weet Van Gaal nog niet.
ìWe zijn in elk geval erg tevreden, dus het is zeker het overwegen waard.î
Foto: Bart van Overbeeke
|
untitled
'Gen' en 'Pixels' krijgen vorm op TU/e-campus
ZT Hollandia en Jonghollandia zijn op het TU/e-terrein volop bezig met de voorbereidingen
voor hun theaterproducties 'Gen' en 'Pixels'. Drie acteurs van ZT Hollandia zijn
aan het werk in het Laboratory of Thermo Fluids Engineering in W-laag; de zes acteurs
van Jonghollandia ontwikkelen hun voorstelling in een container voor het Auditorium.
Beide producties komen tot stand in nauwe samenwerking met studenten en medewerkers
van de universiteit.
In 'Gen' confronteren acteurs Elise de Brauw, Betty Schuurman en Jeroen Willems elkaar
en de toeschouwers met de vele ontregelende vragen omtrent gentechnologie. 'Gaan
wij zelf de rol van God spelen en een nieuwe mens scheppen? En als we dat doen, naar
wiens beeld en gelijkenis doen we dat dan?'
Het stuk 'Pixels (de geestdriftige moed der elementen)' van Jonghollandia gaat over
verkoop, conceptontwikkeling, vormgeving en image. De voorstelling ontwikkelt zich
momenteel op het TU/e-terrein. Jonghollandia heeft een container bij het Auditorium
ingericht als tijdelijke thuisbasis, waar de groep met TU/e'ers praat over hun studie
en hun passie voor technologie. 'Pixels' is de tweede productie van de jonge theatergroep.
De groep werkt zelfstandig binnen het gezelschap ZT Hollandia. Jonghollandia bestaat
uit Walter Bart, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers, Marleen Scholten
en Yonina Spijker.
De productie 'Gen' van ZT Hollandia gaat op woensdag 20 februari in première
in het eerder genoemde lab in W-laag waar de acteurs zich momenteel voorbereiden.
'Pixels' van Jonghollandia beleeft zijn aftrap op maandag 28 januari in Atelier 69
in de W-hal. Er is die week, tot en met vrijdag, elke avond een voorstelling, steeds
vanaf 20.30 uur. De theatergroep brengt 'Pixels' na de eerste week op de TU/e ook
elders in het land op de planken, in de Amsterdamse Melkweg en op de technische universiteiten
in Enschede en Delft.
Reserveren
Studenten en medewerkers kunnen voor beide theaterproducties kaarten reserveren bij
Studium Generale, kamer 2.02 in het Auditorium (maandag t/m donderdag van 9.00 tot
17.00 uur). Medewerkers kunnen ook kaarten bestellen bij ZT Hollandia, tel. 040-2460656,
van 9.30 tot 17.00 uur. De kaartjes voor 'Pixels' kosten 3,50 euro; voor 'Gen' betalen
studenten zeven euro en overige belangstellenden twaalf euro./.
|
untitled
Machine
Rotterdammers
staan wel bekend als nuchtere bouwers, iets dat ook voor Kor Bekker (Rotterdam, 1928
- 1980) op gaat. Bekker studeerde werktuigbouwkunde (van 1947 tot 1951) aan de
HTS in Rotterdam. Daarna reisde hij een aantal jaren over de hele wereld en werkte
los-vast, ìEen baantje hier, een prulletje daarî, zoals hij dat zelf omschreef. Eenmaal
terug in Rotterdam ging hij weer naar hetzelfde schoolgebouw, nu voor een studie
aan de Academie voor Beeldende Kunsten (van 1954 tot 1956). In 1969 werd hij ook
docent aan de Vrije Academie in Den Haag.
Begin jaren zestig maakte Bekker rare ijzeren poppetjes, waarvan hij er enkele honderden
verkocht. In een interview uit 1966 zegt hij hierover: ìDie verkoop ik nog. Je moet
zoiets twee jaar laten liggen. Dan willen de mensen het ineens.î
Met deze twee studies achter de rug zal het niet verbazen dat Bekker het werktuigbouwkundige
combineert met vrije ontwerpen. Na de poppetjes onstonden zijn eerste beelden: geometrische
metalen constructies, die hij in heldere kleuren beschilderde. Daarna ontstond een
serie beelden in blank metaal of roestkleurig ijzer. Van beide stijlen is een beeld
opgenomen in de kunstcollectie van de TU/e, beiden 'Machine' genaamd. Er staat een
kleine bij Scheikundige Technologie, de grote Machine die inmiddels gerestaureerd
is, wacht om herplaatst te worden op De Wielen. Over de grote Machine vertelde Bekker:
ìAls je er omheen loopt, gaat het werken, dan gaan de ijzeren blokken als het ware
bewegen.î
Allengs maakt hij steeds gecompliceerdere vormen. Aan de rechthoeken en vierkanten
voegt hij vormen van kegels en gebogen buizen toe. Begin jaren zeventig komen er
'slappe' materialen zoals kokosmatten bij, die de ijzeren rechthoeken en balken verbinden
en die een surreële werking hebben. Zijn laatste werk zijn popart-achtige beelden.
Bekker had al vroeg een aantal wensen, die hij nooit heeft kunnen realiseren. ìEindelijk
kreeg ik mijn zin. Ik wilde al lang van dat garnalengedoe (de poppetjes - red) af
en beelden maken waar ik onder door kon lopen. Stel je voor dat ik hier in de Doelen
een glanzende bal zou kunnen plaatsen van zes meter doorsnede. Of dat ik die buiten
op het grasveld van het Kruisplein neer kon zetten. Zoiets van deur tot deur. Geen
versieringen. De mensen keutelen zoî, zei hij eind 1966.
Een andere wens was om samen te werken met architecten, een wens die veel kunstenaars
in de jaren zestig en zeventig koesterden. Zelden kwam het er echter van, ook Bekker
niet, ook al vertoont zijn werk architectonische trekken.
Eind jaren zeventig maakt Bekker grafisch werk dat hij visuele poëzie noemt.
Van de zinnen of woorden uit gedichten (van onder meer Deelder, Mulish, Schierbeek
en Kommerij) maakte hij illu-
straties. Zo gebruikt hij de woorden van een gedicht van Leyn Leynse om er een stoel
van te maken./.
|
untitled
/Wees lief
Drie actrices proberen vanavond -donderdag 17 januari- duidelijk te maken hoe moeilijk
het is om het beeld dat andere mensen van je vormen van je af te schudden. De drie
vrouwen, Ivana Kurelja, Izaira Kersten en Feike Looyen beginnen samen iets uit te
legen op het podium van de Blauwe Zaal. Al snel staan er drie eenlingen op het toneel.
Ze luisteren wel naar elkaar, maar hun eigen verhaal zit hen wel erg hoog. De voorstelling
'Wees lief', begint om 20.30 uur.
/Indiase muziek
Het Droeh Nankoe Ensemble speelt donderdagavond 17 januari in de Blauwe Zaal van
het Auditorium. Dit gebeurt vanaf 22.00 uur. Het gezelschap speelt traditionele noord-Indiase
muziek met zang en als instrumtenen het harmonium, tanpura en de tabla en sitar.
/Write now!
Wie schrijft, die blijft. Deze uitdrukking is zeer zeker van toepassing op de schrijfwedstrijd
Write now!, uitgeschreven door Studium Generale en Passionate, de organisatie voor
de nieuwe letteren. De wedstrijd wordt uitgeschreven onder jongeren uit Eindhoven
tussen de vijftien en 28 jaar. Het maakt niet uit wat er wordt opgestuurd; gedichten,
verhalen, toneelteksten, rapteksten. Alle inzendingen dingen mee naar de hoofdprijs
van tweehonderd euro en een optreden tijdens het festival 'Geen daden maar woorden'
dat op 25 april in Eindhoven wordt gehouden. De opzet van de wedstrijd is om jongeren
te motiveren meer met literatuur en tekst bezig te zijn. De tekst mag maximaal tweeduizend
woorden lang zijn en moet voor maart 2002 worden opgestuurd naar Passionate, o.v.v.
Write now! Eindhoven, postbus 25264, 3001 HG in Rotterdam.
/Festival Caberet-ske
Vorig jaar won beginnend cabaretier Leon van de Zanden het Cabaret-ske festival.
Wie wint de felbegeerde 'gouden tuinkabouter' tijdens de tweede editie van het eerste
cabaretfestival van zuid-Nederland? Als je nieuwsgierig bent naar wat er aan onontgonnen
talent beneden de rivieren rondloopt op het gebied van cabaret, moet je zeker naar
de vierde voorronde gaan in grand café Berlage op zondag 20 januari. Deze begint
om 20.00 uur. De toegang is gratis.
/Toon, Teun en August
Bovengenoemd trio zet zondag 20 januari café De Groot aan het Wilhelminaplein
op stelten met rhythm en bluesmuziek. Vanaf 17.00 uur spelen de mannen hun repertoire
met nummers van onder meer de Rolling Stones, ZZ Top, Creedence Clearwater Revival,
James Brown en The Stray Cats.
|