Van Lint Bad

Honderd keer U-raad onder MUB

Noche de Tuna
TU/e trekt miljoen euro extra uit voor toponderzoekstalent
13 september 2007 - De TU/e heeft een Excellentiefonds ingesteld. In 2008 en 2009 zijn jaarlijks een half miljoen euro extra beschikbaar om jong onderzoekstalent aan te trekken. Daarnaast komen TU/e-onderzoekers die net naast de prijzen hebben gegrepen bij bijvoorbeeld subsidies uit de Vernieuwingsimpuls in aanmerking voor steun uit het fonds.

“In het verleden hebben we vaker goede mensen niet kunnen binnenhalen omdat we geen vacatureruimte hadden”, vertelt CvB-woordvoerder Peter van Dam. “Dat wil het College van Bestuur hiermee voorkomen.” Bovendien wil het CvB stimuleren dat faculteiten extra inspanningen doen om toptalent op te sporen en aan te trekken. Faculteiten die onderzoekers met groot wetenschappelijk potentieel in het vizier hebben, maar die geen middelen hebben, kunnen vanaf januari 2008 een aanvraag indienen bij rector prof.dr.ir. Hans van Duijn. Die beslist over de aanvragen; hij laat zich hierbij adviseren door een groep vooraanstaande hoogleraren. Het CvB betaalt het salaris voor maximaal twee jaar.
Het Excellentiefonds is ook bedoeld voor TU/e-onderzoekers die ver zijn gekomen in de selectierondes van belangrijke onderzoekssubsidies, zoals de Research Grants van de European Research Council of de Vernieuwingsimpuls van NWO, maar die net buiten de prijzen zijn gevallen. De faculteiten kunnen ook deze onderzoekers, die dus al in dienst zijn, voordragen bij de rector voor persoonlijke steun uit het fonds. Daarmee kan de onderzoeker bijvoorbeeld een postdoc aantrekken of apparatuur kopen./.