Van Lint Bad

Honderd keer U-raad onder MUB

Noche de Tuna
Techniekpromotie van Leeuwarden tot Landgraaf
13 september 2007 - “Stroom is als water, alleen zonder geklater. Je kunt het niet zien, alleen voelen misschien. Het kan laten draaien, het kan laten branden. Maar raak het niet aan, niet met je handen!”
Foto: Bart van Overbeeke

Dit gedichtje komt uit de ‘elektro-rap’, die een team studenten Elektrotechniek aan het begin van de show ‘Hoe?Zo, Elektro!’ opvoert. Het is slechts één van de activiteiten die door de Stichting Techniekpromotie worden gecoördineerd om in het hele land -Van Leeuwarden tot Landgraaf- exacte wetenschappen te promoten onder scholieren. Andere bekende activiteiten zijn het Natuurkundecircus, de Chemieshow en het Toverlab.
De stichting, die inmiddels een paar jaar bestaat, presenteerde onlangs haar eerste jaarverslag. Volgens medewerkster Marian Kat een teken dat de organisatie professioneler is geworden. “We hebben in 2006 ongeveer 44.000 mensen bereikt met onze activiteiten. Veel kinderen, maar ook hun ouders”, vertelt ze. “We hebben becijferd dat onze activiteiten een kleine vier euro per contactuur kosten. Veel minder dan bij bijvoorbeeld de bekende wetenschapsmusea.” Voor een deel heeft de stichting dat te danken aan de TU/e, die gratis een ruimte aan de medewerkers beschikbaar stelt.
Het populariseren van de exacte wetenschap zit overigens duidelijk in de lift. Tot nu toe werd de stichting gerund door vijf personen (3,5 fte), die een veertigtal studenten aansturen. Na het vertrek van de in deeltijd werkende directeur ir. Annemiek Kamp is men nu op zoek naar een fulltime directeur. Verder is met de TU Delft vergaand overleg om aldaar een dependance van de stichting op te richten. De Universiteit Twente is voorlopig terughoudend./.