Van Lint Bad

Honderd keer U-raad onder MUB

Noche de Tuna
Plasterk legt ook TU Delft aan de ketting
13 september 2007 - De raad van toezicht van de TU Delft moet de benoeming van de nieuwe collegevoorzitter voorleggen aan Onderwijsminister Ronald Plasterk. Die wil zeker weten dat de instelling de Balkenende-norm niet schendt.

Haagse bronnen melden dat Gert Jan Kramer, voorzitter van de raad van toezicht, dinsdag 11 september in China gebeld is door de minister. Aanleiding waren zijn uitspraken in het Algemeen Dagblad van woensdagochtend. Daarin staat te lezen dat de TU Delft bij de zoektocht naar een nieuwe collegevoorzitter ‘lak heeft’ aan het door de regering beoogde salarisplafond van 170.000 euro voor universiteitsbestuurders.
In het onderhoud met de minister zou Kramer hebben aangevoerd dat hij onjuist is geciteerd door het AD. Plasterk wenst echter niet voor voldongen feiten te worden gesteld. Hij wil de benoeming daarom vooraf kunnen goedkeuren.
In de laatste editie van universiteitskrant Delta had Kramer al laten weten dat de Balkenende-norm de zoektocht naar een nieuwe collegevoorzitter lastig maakt, omdat “de totale salariskosten rond de 240.000 euro per jaar liggen”. Kramer was niet bereikbaar voor commentaar.
Minister Plasterk benoemt en ontslaat de raden van toezicht van bekostigde openbare universiteiten. Bij een drietal ‘bijzondere’ universiteiten heeft hij dat recht niet: de Vrije Universiteit, de Universiteit van Tilburg en de Radboud Universiteit Nijmegen. Ook de hogescholen zijn niet openbaar. Daar benoemen de raden van toezicht hun leden zelf.
Volgens Peter Kwikkers, juridisch expert op het gebied van hoger onderwijs, moet de minister wel gewichtige redenen hebben om tot tussentijds ontslag of schorsing te besluiten. “Overtreding van de wet kan zo’n reden zijn, alleen is de normering van topsalarissen in de semi-publieke sector nog niet waterdicht geregeld. Het lijkt dat de minister nu niet meer kan doen dan dreigen.” (HOP)/.