Van Lint Bad

Honderd keer U-raad onder MUB

Noche de Tuna
Parkeerinkomsten TU/e veel hoger dan verwacht
13 september 2007 - De parkeerinkomsten van de TU/e over de periode van begin april 2006 tot eind maart 2007 zijn aanzienlijk hoger dan men had begroot. Dat staat te lezen in een evaluatierapport over het nieuwe parkeerbeleid.

In 2004 schatte men nog dat de jaarlijkse inkomsten aan parkeergelden 80.000 euro zouden bedragen. Nu blijkt dat er 240.000 euro is binnengehaald. De betalingen met contant geld en met de chipknip, samen goed voor twee euroton, nemen het leeuwendeel van de inkomsten voor hun rekening. De rest komt uit de verkoop van abonnementen aan studenten en cursisten.
Bij de eindconclusies springt een aantal punten in het oog. Zo wordt geconstateerd dat parkeren op plaatsten waar dat niet mag op het TU/e-terrein, weer is toegenomen. Op dit moment ontbreekt goede handhaving hiervan. Ook blijkt er op grote schaal sprake te zijn van ‘bumperkleven’. Hierbij kruipen automobilisten op de bumper van de auto voor hen en glippen er snel onderdoor als die omhoog gaat. Begin 2008 wordt er een oplossing gepresenteerd om aan deze praktijk een einde te maken.
Vanzelfsprekend is ook onderzocht of de invoering van het betaald parkeren het gewenste effect heeft gesorteerd als het gaat om het weren van buitenstaanders. Want daar was het het College van Bestuur uiteindelijk om begonnen. Het is met name op dinsdag en vrijdag dat er minder parkeerplaatsen bezet zijn. Dan gaat het respectievelijk om een daling van 14 en 24 procent op de totale parkeervraag in vergelijking met tellingen in 2004 en 2006. Die daling zou veroorzaakt kunnen worden door het wegblijven van bezoekers aan de binnenstad.
Voor de verstrekking van een gratis abonnement aan dagstudenten, waarvoor nu zes uitzonderingsregels bestaan, wordt het voorstel gedaan om daarvan slechts één regel te handhaven, en wel die voor studenten met een medische beperking./.