Van Lint Bad

Honderd keer U-raad onder MUB

Noche de Tuna
Mare is nog niet verloren
13 september 2007 - De beslissing over de inperking van het Leidse universiteitsblad Mare is een week uitgesteld. Intussen hebben al meer dan zestienhonderd mensen online de steunbetuiging aan het blad ondertekend.

Het College van Bestuur van de Universiteit Leiden wil dat het onafhankelijke universiteitsblad Mare ophoudt met het schrijven van nieuwsberichten. De krant moet zich voortaan richten op opinie en debat. De pr-afdeling brengt een wekelijkse nieuwsbrief uit en die, menen de bestuurders, verschaft de Leidse academische gemeenschap voldoende informatie. Mare zou zonder nieuws ook niet meer wekelijks mogen verschijnen; tweewekelijks zou volstaan.
De beslissing over de inperking is nu een week vooruit geschoven. Volgende week is het Prinsjesdag. Dan presenteert de regering de begroting en hebben de meeste media hun handen vol. Volgens een woordvoerder is het toeval dat de beslissing in de mediadrukte rond de rijksbegroting wordt genomen.
Tussen de steunbetuigingen staan ook namen van schrijvers als Joost Zwagerman en Kees ’t Hart. Op woensdagmiddag hadden al meer dan 1.824 mensen hun naam op de lijst gezet: 516 medewerkers van de universiteit, 740 studenten en 568 buitenstaanders. (HOP)/.

Op www.ur.leidenuniv.nl/index.php3?m=1&c=100 staat de petitie.