Van Lint Bad

Honderd keer U-raad onder MUB

Noche de Tuna
Elektrocutie en dronken studenten: los het maar op
14 september 2007 - Een dronken man ligt onderaan het trapje dat naar dakcafé De Tureluur op het Hoofdgebouw leidt. Zijn been is gebroken. Op het dak van De Tureluur staat iemand die door de consumptie van softdrugs geen zin meer heeft om naar beneden te komen. Zijn aandacht is gericht op betrokkene nummer drie, waarmee hij ruzie staat te maken. En oh ja: er is brand uitgebroken bij de Tureluur. De opdracht aan de bhv’ers die gisteren, donderdag 13 september, meededen aan ‘de grote bhv-oefening’: los het maar op. x2_s.jpg
Foto: Peter Spijker.

Het is een van de vier situaties die de tachtig bhv’ers gisteren, donderdag 13 september, voorgeschoteld kregen. “Bijna ieder gebouw heeft wel een studentenkroeg”, zo verklaart TU/e-brandweercommandant Mario de Roy van Zuydewijn het beschreven scenario. “Dan kun je dus met vervelende dronken mensen te maken krijgen. Bovendien moet je de bhv’ers ook eens iets anders laten oefenen dan de geijkte verwondingen.” Zo kregen ze verder bijvoorbeeld te maken met een slagaderlijke bloeding en elektrocutie (in W-laag), gif in de ogen en een hartstilstand (in IPO) en hyperventilatie en brandwonden (Laplace gebouw).
Volgens de brandweercommandant is de oefening goed verlopen. Het doel was primair ‘oefenen’: de ongeveer 280 vrijwillige bhv’ers op de campus zijn verplicht jaarlijks minimaal tweemaal aan een oefening deel te nemen. In totaal waren 150 man bij de oefening betrokken. Daaronder zo’n 20 Lotusslachtoffers, mensen die getraind zijn om slachtoffer te spelen.
Vorig jaar was er voor het eerst een grote bhv-oefening op de TU/e-campus. Het is de bedoeling deze in het vervolg eens per twee jaar te houden. De Roy van Zuydewijn hoopt op termijn een oefening te doen rond een echt grote calamiteit, bijvoorbeeld een explosie in chemicaliënopslaggebouw BBC. “Daar zijn best mooie scenario’s voor te bedenken”, aldus de brandweercommandant.