Van Lint Bad

Honderd keer U-raad onder MUB

Noche de Tuna
Corps houdt optocht in het centrum
17 september 2007 - Tradities, daar zijn ze gek op bij het Eindhovens Studenten Corps. En dit is er een: een optocht door de stad houden om de lustrumweek af te trappen. Op vrijdagavond 14 september trokken zestien wagens vanuit het Stadhuisplein, via Stratumseind, naar De Bunker om kracht bij te zetten dat het Eindhovens Studenten Corps vijftig jaar bestaat.

x4_s.jpg
Een deel van de ESC-optocht door Eindhoven. Foto: Bert Jansen

Het was een bonte stoet: paard en wagen, een Hummer, enkele bussen, de Cadillac van de senaat van het ESC, een halve caravan en een treintje. En natuurlijk vrijwel het hele ledenbestand van de vereniging, aangevuld met oud-leden.
“Elk dispuut neemt een kar mee”, vertelt Steven Bindels, voorzitter van de lustrumcommissie. Twaalf disputen met hun kar, plus nog karren van de eerstejaars, van de senaat en van de lustrumcommissie zelf. “De ene groep huurt er een, de andere bouwt er een. We willen in de stad laten zien: dit is het ESC. En we willen laten zien dat Eindhoven een studentenstad is.”
Eindpunt van de rit was De Bunker, waar later die avond een gratis open studentenfeest was. Daarmee is het feestje van het corps nog lang niet klaar. De lustrumweek duurt maar liefst tien dagen. Overdag is er niets -“de leden moeten ook nog college kunnen volgen”, legt Bindels uit- maar elke avond zijn er een of meerdere feestactiviteiten. Zo gaan de corpsleden komende zaterdag naar Rotterdam, om hun lustrumgala te houden in het pand van de voormalige discotheek Now & Wow. Buitenstaanders zijn hierbij niet welkom: behalve het programma van afgelopen vrijdag- en zaterdagavond zijn alle activiteiten besloten.
De officiële vijftigste verjaardag van het ESC was overigens op maandag 3 september. Omdat dat op dezelfde dag viel als de opening van het academisch jaar, is de lustrumweek twee weken doorgeschoven.