Beheerder van De Bunker

Verkiezingsstrijd op de TU/e

GELIMBO presenteert prins carnaval
TU/e-docenten verplicht tot assessment Engels
29 november 2007 - Iedereen die aan de TU/e in de masterfase onderwijs verzorgt, moet een assessment Engels ondergaan. Een taalvaardigheid op het zogeheten C1-niveau is vereist. Dit niveau staat gelijk aan het eindniveau vwo. Een negatief uitgevallen assessment zal aan de orde komen tijdens het functioneringsgesprek.

“Over de grote linie verwacht het CvB dat de taalvaardigheid Engels van het merendeel van de docenten in de masterfase nu al aan de norm voldoet”, zegt beleidsmedewerker drs. Ben Donders. Maandag 26 november besprak het College van Bestuur de kwestie met de decanen. Vastgesteld is dat de faculteiten zelf bepalen wie het assessment moet ondergaan. Volgens Donders is dat iedereen die in de masterfase onderwijs verzorgt en worden er geen uitzonderingen gemaakt. Op dit moment staat nog niet vast wanneer de assessments van start gaan. Donders zegt dat ze zullen worden uitgevoerd door het Centrum voor Taal en Techniek (CTT) van de TU/e, en dat het een enorme aanslag betekent op de capaciteit van het centrum.

Strafactie
Ook CTT-directeur drs. Monique Bouman is zich bewust van de omvang van de klus. Ze verwacht dat er tijdelijk menskracht voor moet worden ingehuurd en dat binnen het CTT geschoven gaat worden met werkzaamheden. In 2005 is het CTT al van start gegaan met assessments Engels bij de faculteit Technologie Management en daar is men nog steeds mee bezig. “De faculteiten moeten met ons contact opnemen om afspraken te maken voor de assessments en ze moeten hun kandidaten voordragen”, zegt Bouman. Op dit moment is volgens haar nog niet vastgesteld wie de kosten van de assessments gaat betalen. Bouman schat dat het CTT zeker zo’n drie jaar nodig heeft om alle faculteiten door te lichten. “Bij TM zijn we op dit moment nog steeds bezig en natuurlijk wordt er voortdurend nieuw personeel aangenomen, dat ook een assessment moet ondergaan.” Bij TM zat vijf procent van de docenten onder het C1-niveau. De assessments worden er inmiddels als zeer positief ervaren, aldus Bouman. “In het begin wilde men links en rechts nog weleens wat steigeren, maar nu vindt iedereen het erg prettig dat er eindelijk persoonlijke aandacht is voor dit aspect. Je moet het zeker niet beschouwen als een strafactie.”/.