Beheerder van De Bunker

Verkiezingsstrijd op de TU/e

GELIMBO presenteert prins carnaval
TU/e helpt Uganda het ‘India van Afrika’ te worden
29 november 2007 - De TU/e gaat, samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de Radboud Universiteit Nijmegen, tien studenten uit Uganda een promotieplaats bieden in de informatica. De dertig kandidaten verblijven momenteel in Nederland voor een uitgebreide selectieprocedure. Op woensdag 21 en donderdag 22 november presenteerden ze aan de TU/e de resultaten van de mini-onderzoekjes die ze de afgelopen anderhalve maand aan één van de drie universiteiten hebben uitgevoerd.
De Ugandese PhD-kandidaten, in het Eindhovense DAF-museum. Foto: Bart van Overbeeke

Als het aan prof. Venansius Baryamureeba ligt, wordt Uganda ‘het India van Afrika’. India heeft de laatste tien jaar een spectaculaire groei gezien in het aantal softwareontwikkelaars. Baryamureeba is de decaan van de informaticafaculteit van de Makerere University in de hoofdstad Kampala. De studie informatica zit enorm in de lift in het Afrikaanse land. Op de Makerere University zitten alleen al zeshonderd eerstejaars. Het probleem is dat er veel te weinig docenten zijn. In het land komt een enkele westerling lesgeven, maar veel helpt dat niet. Vier Ugandese universiteiten proberen daarom nu in rap tempo eigen doctors in de informatica op te leiden. Daarbij krijgen ze de hulp van de Nederlandse organisatie Nuffic, die zich bezighoudt met internationale samenwerking in het hoger onderwijs.
Nuffic heeft een groot project opgezet om het ict-onderwijs en onderzoek in Uganda te verbeteren. Het zet 5,7 miljoen euro in om op de vier universiteiten onderwijsprogramma’s op te zetten, ict-infrastructuur aan te leggen en om dertig aio’s op te leiden tot goede onderzoekers en docenten.
Van de dertig kandidaten die nu in Nederland verblijven, worden er tien geselecteerd voor een promotieplek in Groningen, Nijmegen of Eindhoven. De overige twintig doen hun promotie in Uganda, onder begeleiding van Nederlandse hoogleraren.
Aan de TU/e maken zes studenten kans op twee promotieplaatsen. Eén bij prof.dr. Mark van den Brand van de groep Software Engineering and Technology en één bij prof.dr.ir. Wil van der Aalst van Architecture of Information Systems. Van den Brand doet mee, omdat hij het een zeer sympathiek project vindt. “Een paar maanden geleden was ik in Uganda en ik merkte dat we daar echt iets kunnen betekenen. Je kunt in de ontwikkelingshulp wel altijd geld geven, maar je kennis overdragen is veel beter.”/.