Beheerder van De Bunker

Verkiezingsstrijd op de TU/e

GELIMBO presenteert prins carnaval
Verkiezingen TU/e: opkomst hoog, weinig veranderingen
3 december 2007 - De digitale opkomst bij de verkiezingen voor de universiteitsraad, de faculteitsraden en de dienstraad was dit jaar weer hoog aan de TU/e. Bij de verkiezingen voor de studentleden van de U-raad bracht vijftig procent van de studenten zijn of haar stem uit. Het bestaande record uit 2004 van 50,8 procent werd hiermee net niet verbroken. Aan de zetelverdeling veranderde niets: Groep-één behoudt vijf zetels in de U-raad en heeft daarmee één zetel meer dan de PF.
x3_s.jpg

De opluchting bij de aanwezige leden van Groep-één was groot vanmiddag, bij de bekendmaking van de verkiezingsuitslag. Maar ook dit jaar hoefde men geen zeteltje te wisselen met concurrent PF. Als gekeken wordt naar het absolute aantal stemmen behaalde Groep-één een ruime overwinning: 1828 stemmen ten opzichte van 1336 voor de PF. Samen waren deze stemmen goed voor vijftig procent van alle TU/e-studenten.

Voor de personeelsleden van de U-raad lag de opkomst iets lager: 43,26 procent. Daar waren voor de negen beschikbare zetels van de groepering PUR/TU-één tien kandidaten beschikbaar. De meeste zittende leden in de personeelsfractie zullen ook volgend jaar weer in de banken van de U-raad te vinden zijn.

De hoogste opkomst werd genoteerd voor de verkiezing van de studentleden voor de faculteitsraad van Scheikundige Technologie: ruim 62 procent. Technologie Management scoorde met 56,29 procent het hoogst als het ging om de verkiezing voor de personeelsleden van de faculteitsraad. Ook de dienstraad zal uiterst tevreden zijn met een opkomst van 62 procent.

Volgens TU/e-beleidsmedewerker drs. Ben Donders, die de uitslagen vanmiddag bekendmaakte, was ook dit jaar optimaal gebruik gemaakt van de twee dagen durende stemmingsronde. Donders: “De eerste stem was woensdag al om zeven minuten na twaalf uur binnen en de laatste stem kwam één minuut voor de afsluiting op donderdagnacht binnen.” Ook nu beperkte de stemming zich niet enkel tot Nederland; uit 36 landen uit alle continenten werd via de computer gestemd op de kandidaten.

Bij de faculteit Bouwkunde zal eind 2008 een tussentijdse verkiezing voor de personeelsleden van de faculteitsraad moeten plaatsvinden, omdat men er daar niet in geslaagd is de benodigde vijf kandidaten te vinden. De teller bleef steken op drie leden.