Beheerder van De Bunker

Verkiezingsstrijd op de TU/e

GELIMBO presenteert prins carnaval
Vriendengroep viert verjaardag met snelle serie sketches
5 december 2007 - De openings-sketch van het lustrumcabaret van SSRE-dispuut Latent Talent, gister-avond in een volle Blauwe Zaal: een groep mannen knuppelt een roedel zeehondjes dood. Het thema van de vijfendertig sketches tellende voorstelling: ‘Zo bont hebben we het nog nooit gemaakt’.
x5_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke

In twee uur tijd kwamen achttien van de negentien dispuutleden -nummer negentien is op stage- meermaals op het podium om de liedjes, dansjes en cabaretstukjes op te voeren. Een verzameling stukjes zonder enige rode draad, vertelt dispuutslid annex ‘director’ Niek Stevens. Bijvoorbeeld een parodie op het AVRO-tv-programma ‘Nederland in Beweging’: Boerka’s in beweging. Met daarin bewegingsexercities voor boerka-dragende dames, zoals de oefening ‘geen hand geven’. Of een stuk waarin de ‘Smaakpolitie’ -ook een tv-programma- de vuiligheid in een corporaal studentenhuis onder de loep neemt. “Dat stuk viel goed in de smaak bij het publiek”, is de indruk van Stevens, die zelf één van de corporale studenten speelde.

Het programma, dat het dispuut in tien weken tijd met de hulp van een professionele regisseur in elkaar draaide, was dit jaar extra uitgebreid vanwege het twintigjarig bestaan van Latent Talent. Een hele opgave, als je bedenkt dat geen van de leden zelf toneel speelt of iets met theater doet. Stevens: “We zijn niet anders dan andere SSRE-disputen: een vriendengroep die veel samen doet. Wat ons onderscheidt, is dat we eens per jaar een cabaret organiseren.”

Het cabaret is bedoeld voor SSRE-leden, reünisten, ouders en vrienden. Samen waren die groepen goed voor een volle Blauwe Zaal gisteren, vertelt director Stevens - er moesten zelfs stoelen bijgezet worden.