Plaats een kerstwens in de Cursor!

‘Schadelijkheid van pvc nergens op
gebaseerd

Intelligente omgevingen voor pas-geborenen

Jazzballads in Gaslab
Thêtanen pleiten voor Olympische Spelen in Eindhoven
11 december 2007 - Eindhoven zou een geschikte locatie kunnen zijn voor de Olympische Spelen van 2028. Dat vinden enkele leden van roeivereniging Thêta, die een website hebben opgezet waarop sympathisanten digitaal hun steun kunnen betuigen. NOC*NSF, de organisatie die zich bezighoudt met de Nederlandse deelname aan de Olympische Spelen, maakte onlangs bekend dat men serieus aan de slag gaat om in 2028 de Spelen naar Nederland te halen. x4_s.jpg

Sinds begin deze week zijn op de TU/e-campus posters te vinden met daarop een logo bestaande uit een combinatie van een olympische vlam en een gloeilamp. Het onderschrift luidt ‘Eindhoven 2028’, gevolgd door www.eindhoven2028.nl.

Volgens Joris van der Els, voorzitter van roeivereniging Thêta, is het een initiatief van enkele leden van zijn vereniging. Die leden, die zich nu nog niet bekend willen maken, vragen hiermee nu al aandacht voor de mogelijkheid dat ook de stad Eindhoven in 2028 een belangrijke rol kan spelen als het lukt om dit gigantische sportevenement naar Nederland te halen. “Het ligt voor de hand dat je bij zo’n groot evenement direct denkt aan Amsterdam en Rotterdam, maar volgens deze Thêtanen is ook Eindhoven een zeer geschikte locatie om de Spelen te houden. Al dan niet in samenwerking met de twee eerdergenoemde steden”, zegt Van der Els. “Dat het initiatief uit onze vereniging komt, is ook niet vreemd. Thêtanen zijn in het verleden zeer succesvol geweest bij dit evenement.”

Op de Engelstalige website wordt Eindhoven in het kort omschreven als een jonge, dynamische stad, met uitstekende sociale en culturele voorzieningen en voldoende faciliteiten, zoals hotels en vergaderlocaties. Ook wordt gemeld dat er in Eindhoven ruimte is voor sport op alle niveaus en natuurlijk verzuimen de opstellers van de site niet te vermelden dat Olympisch kampioen Pieter van den Hoogenband lid is van de in Eindhoven gevestigde zwemclub PSV.

Thêta-voorzitter Van der Els vindt het een mooi staaltje out-of-the-box denken van de betrokken leden en zegt dat inmiddels ook met de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF) en met Wim Koch, directeur van het Studenten-sportcentrum, contact is opgenomen. Van der Els: “Ook zijn we bezig om een gesprek te regelen met wethouder Marriët Mittendorf, die binnen Eindhoven verantwoordelijk is voor sportzaken. De gemeente heeft al laten weten positief te staan ten opzichte van dit initiatief en benieuwd te zijn naar een verder uitgewerkt plan.”

Dat ervoor gekozen is om eerst binnen de studentengemeenschap steun te zoeken voor dit plan, is volgens Van der Els logisch. “Studenten zijn eerder te vinden voor dit soort onorthodoxe ideeën; ze denken minder conservatief dan de doorsnee burger. We willen er nu eerst voor zorgen dat dit plan gaat leven binnen Eindhoven, dan gaan we op zoek naar partners die ons erbij kunnen helpen. Daarna willen we contact leggen met NOC*NSF.”
Vanmiddag hadden al ruim zeventig mensen de digitale petitie ondertekend.