Plaats een kerstwens in de Cursor!

Sigarenrook in het Gaslab

Stoomcursus beter leren kijken

Dansen en dineren
Finse bestudeert 3TU
13 december 2007 - Waarom hebben de drie Nederlandse technische universiteiten Eindhoven, Delft en Twente (3TU) besloten om te gaan samenwerken? En hoe verloopt die samenwerking? Dit zijn slechts enkele vragen die de Finse onderzoekster Pirre Hyötynen M.Sc. tracht te beantwoorden tijdens haar bezoek aan deze drie universiteiten van 3 tot en met 14 december.

De organisatie waarvoor Hyötynen werkt (de Finse Vereniging van Gediplomeerde Ingenieurs TEK) kreeg deze onderzoeksvraag voorgelegd door het Finse ministerie van onderwijs. Daar wil men graag weten wat er in andere landen is gedaan op het gebied van hoger technisch onderwijs. De studie maakt deel uit van een groter project, waarbij een nationale samenwerkingsgroep bezig is om een nationale strategie te bedenken voor het ontwikkelen van technisch onderwijs in Finland.
Pirre Hyötynen: “We kijken met name naar de diverse manieren van strategische samenwerking en fusies die andere universiteiten zijn aangegaan, omdat dit waarschijnlijk ook voor onze universiteiten in het verschiet ligt. Behalve dat ik literatuuronderzoek doe over de soorten strategische samenwerking die in andere landen hebben plaatsgevonden, ga ik enkele specifieke voorbeelden uitgebreider bestuderen. Eén daarvan is de 3TU-samenwerking in Nederland.”
Vanwaar deze bijzondere belangstelling voor de drie Nederlandse TU’s? “Omdat er drie topuniversiteiten bij zijn betrokken die technisch onderwijs geven en die nu hun krachten hebben gebundeld. We zijn benieuwd wat de drijvende krachten zijn achter een dergelijke beslissing en ook hoe de universiteiten met dit proces omgaan.”
Tijdens haar verblijf aan de TU/e van 12 tot 14 december interviewt Hyötynen verschillende universiteitsvertegenwoordigers en topmanagers. Daarnaast hoopt ze de standpunten te horen van andere belanghebbende partijen, zoals de universitaire staf, studenten en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en werkgevers. Hyötynen: “Het interesseert me om hun opvattingen te horen over studies, carrièrevooruitzichten, verwachtingen en dergelijke. En ook wat ze weten van de 3TU-samenwerking en van de toekomstige mogelijkheden voor studenten die daaruit voortvloeien.”/.