Cursor Kerstwensenboom
Totale sloop W-hal lijkt van de baan
Besluit over monumentenstatus uitgesteld
20 december 2007 - De totale sloop van de W-hal lijkt van de baan. De TU/e en de gemeente gaan de komende twee maanden bekijken wat er precies van de hal behouden moet blijven. De grote lijn is al bepaald: de draagconstructie, het daklandschap, het maatsysteem en de aansluiting op het loopbruggenstelsel moeten bewaard blijven. Met andere woorden: een groot deel van de hal.

Dit blijkt uit een persbericht van de gemeente Eindhoven en het College van Bestuur van de TU/e dat gistermiddag, woensdag 19 december, is verstuurd. Beide partijen wilden voor het ter perse gaan van dit nummer van Cursor niet reageren op het verstuurde bericht.
Hét uitgangspunt voor het onderzoek is ‘een transformatie van de W-hal’, die moet leiden tot een ‘eigentijdse voorziening die past bij de internationale ambitie van de universiteit en de gemeente’, aldus het bericht. Het onderzoek moet resulteren in een lijst met concrete elementen van de hal die behouden moeten blijven. Het is de bedoeling dat de uitkomst van het onderzoek in maart wordt voorgelegd aan het gemeentebestuur. Daarna kan de door de universiteit in de arm genomen architect ir. Joost Ector zijn voorontwerp hierop aanpassen.
TU/e-projectleider ir. Herman Rikhof laat in een reactie weten dat nog helemaal open is wat blijft staan en wat niet. Ook de benodigde aanpassingen aan het ontwerp van Ector vallen volgens hem mogelijk mee. Het in mei gepresenteerde concept van Ector zou inmiddels al danig aangepast zijn, met meer originele elementen van de hal erin verwerkt.
De besluitvorming over zowel de aanvraag van de monumentenstatus (ingediend door de Stichting Wederopbouw Erfgoed) als de aanvraag voor de sloopvergunning (ingediend door de TU/e) is opgeschort.

Vertraging
Door het onderzoek loopt de realisatie van de nieuwbouw op de plek van de W-hal zo’n drie maanden vertraging op, verwacht Rikhof. De Gemeenschappelijke Technische Dienst trekt halverwege januari uit de W-hal. De laatste bewoner, de Cursor-redactie, zal ook binnen enkele maanden verhuizen./.