Cursor Kerstwensenboom
Kamerlid komt ruiken aan TU/e-praktijk
20 december 2007 - Marianne Besselink, PvdA-woordvoerder hoger onderwijs in de Tweede Kamer, was vrijdag 14 december op de TU/e-campus voor een werkbezoek. Een vol programma van een dag lang, om een beeld te krijgen van de praktijk aan de TU/e.
Marianne Besselink in gesprek met studenten van de twee studentenfracties uit de universiteitsraad. Foto: Bart van Overbeeke

Op haar eigen verzoek zat er veel ‘praktijk’ in haar bezoek. “Normaal spreek ik bij werkbezoeken vooral bestuurders. Ik wilde wel een keer de andere kant zien. Ik heb veel wetenschappers en studenten gesproken; dat was erg leuk”, zegt het Kamerlid terugkijkend op de dag.
Ze kreeg bij Biomedische Technologie een uitleg over het kweken van hartkleppen en bij Scheikundige Technologie werd de kunststof zonnecel belicht. Ze werd op de hoogte gebracht van het uitzonderlijke onderwijsmodel van Industrial Design en had een lunchgesprek met vier studenten uit de universiteitsraad. Onder hen Sander van Wijk van de PF, die het een ‘prettig verlopen, gezellig informeel’ gesprek vond. Eén van de onderwerpen die Van Wijk en zijn drie collega’s aansneden: de studiedruk. “Wil je aan de TU/e binnen vijf jaar afstuderen, dan moet je heel hard doorwerken. Als het überhaupt al mogelijk is.”
Dat gaat ze onthouden, laat Besselink desgevraagd weten. Iets anders wat haar opviel: de vele werkplekken voor studenten aan de universiteit: “Je hebt als student veel mogelijkheden om als een soort werknemer op de universiteit te zijn. De kantoortuin van Industrial Design bijvoorbeeld, dat vind ik heel innovatief”, aldus het Kamerlid. En ze was zeer content te zien dat ‘Eindhoven’ veel aan kennisvalorisatie doet.
Het bezoek van het PvdA-Kamerlid kwam tot stand via TU/e-woordvoerder Peter van Dam. Dat Kamerleden de universiteit bezoeken, is niet zo uitzonderlijk, laat hij weten. Wat wel bijzonder is, is dat ze er een hele dag voor uittrok./.