Cursor Kerstwensenboom
Ook postdoc-impuls lijdt onder krappe arbeidsmarkt
20 december 2007 - De werving van de vijfentwintig postdocs om de profileringsgebieden van de TU/e een extra impuls te geven, verloopt moeizaam. Boosdoener is de krappe arbeidsmarkt voor technisch wetenschappelijk personeel, zegt drs. Anja Klomps, hoofd van de Dienst Personeel en Organisatie (DPO). Het College van Bestuur heeft recent besloten om de wervingstermijn een jaar te verlengen.

De wervingsactie voor de postdocs, die een aanstelling van twee jaar krijgen, startte in januari dit jaar; een klein jaar verder zijn pas dertien posities ingevuld. Voor een aantal van de twaalf nog openstaande posten zit een aanstelling wel in de pen, laat Klomps weten.
Volgens het diensthoofd kost het op dit moment op alle fronten moeite om technisch wetenschappelijk personeel aan te trekken en is de moeizame werving van de postdocs niet uitzonderlijk. Op de vacaturesite van de TU/e staan op dit moment ruim vijftig technische vacatures open, waarvan het grootste deel voor onderzoekers. Dat gebrek aan personeel leidt er volgens Klomps toe dat tweede- en derde-geldstroomprojecten soms later beginnen dan gepland.

Career Fair
Om mensen te trekken, staat de TU/e in februari onder meer op een beurs op het MIT, bij Boston. Deze twaalfde European Career Fair richt zich op Amerikaanse studenten die na hun studie naar Europa willen. Op de beurs staan zowel Europese bedrijven als universiteiten en kennisinstellingen, die hoogopgeleid personeel zoeken. Behalve de TU/e zijn bijvoorbeeld ook Delft en Twente aanwezig.
Op zaterdag 2 februari is de daadwerkelijke beurs. Ing. Gaby Versmissen van het Communicatie Expertise Centrum (gedetacheerd bij DPO) bereidt het beursbezoek voor. Volgens haar trok het evenement vorig jaar zo’n drieduizend bezoekers. “Er komen bachelors, masters en PhD’s van alle grote universiteiten aan de Amerikaanse oostkust.” Vanuit de TU/e komen twee mensen van DPO en twee wetenschappers op de beurs te staan.
Na de beurs zijn er twee dagen waarop deze TU/e-afvaardiging gesprekken voert met interessante kandidaten. Een tweede doel van het beursbezoek is een database aan te leggen van potentieel geschikte kandidaten. Versmissen: “We willen weten of een persoon bij de TU/e past en vice versa.”
Ze is overigens nog op zoek naar de wetenschappers voor de delegatie. Die moeten hun eigen vakgebied representeren, maar ook een breed overzicht hebben van de TU/e. En bereid zijn ongeveer een werkweek eraan op te offeren - met de kans één of meer vacatures in hun groep te kunnen vervullen./.