Cursor Kerstwensenboom
Eerste serie TU/e-fietsen uitgereikt
20 december 2007 - De eerste 47 witte TU/e-fietsen zijn gisteren overhandigd aan hun nieuwe eigenaren, allemaal eerstejaars uitwonende studenten van de TU/e. Slotstuk van de uitreikingsceremonie, die plaatsvond in het Designhuis aan het Stadhuisplein, was een fietsrit door de binnenstad vanaf het Designhuis naar de Zwarte Doos, voor een borrel. x1_s.jpg
TU/e-studenten met hun hagelnieuwe TU/e-fietsen rijden over de Kerstmarkt in de binnenstad. Foto: Bart van Overbeeke

De stoet fietsers werd voorafgegaan door een tandem met daarop universiteitssecretaris ir. Harry Roumen en locoburgemeester drs. Marriët Mittendorff. Het biketeam van de politie zorgde ervoor dat de weg vrij was voor de fietsersgroep.

Er zijn inmiddels 67 TU/e-fietsen verkocht; 20 kopers waren niet aanwezig bij de ceremonie van gisteren. De TU/e gaat nog zeker twee jaar door met het fietsenproject.

Eerstejaars uitwonende studenten betalen 140 euro voor de TU/e-fiets van Batavus, die een winkelwaarde heeft van zo’n zeshonderd euro. De TU/e en de gemeente subsidiëren de fiets, met als doel studenten te motiveren om in Eindhoven te komen wonen. Ook moet de witte fiets de zichtbaarheid van studenten in Eindhoven vergroten.