Cursor Kerstwensenboom
Voortijdige streep door Saoedische samenwerking
8 januari 2008 - Er komt voorlopig geen ‘Eindhoven-KAUST Polymer Center’. Het voorstel dat eind oktober 2007 door de TU/e werd ingediend bij de King Abdullah University of Science and Technology in Saoedi-Arabië heeft de laatste selectieronde niet gehaald. Een succesvolle samenwerking had een bedrag van 25 miljoen dollar kunnen opleveren. Dit jaar kan men het echter weer proberen. x3_s.jpg
Een artist impression van KAUST.

De Saoedische universiteit in oprichting KAUST wil met een vliegende start een vijftal onderzoekscentra op poten zetten. Om dat te realiseren heeft men een miljard Amerikaanse dollars uitgetrokken om wereldwijd in samenwerking met gerenommeerde wetenschappelijke instellingen die centra op te starten. De TU/e was één van de zestig instellingen die waren uitgenodigd om een voorstel in te dienen.

Eind oktober ontving de KAUST een plan voor het opzetten van een ‘Eindhoven-KAUST Polymer Center’. Net voor de jaarwisseling liet Bruce Guile, directeur van de KAUST Global Research Partnership, per brief weten dat het TU/e-voorstel niet door de eerste ronde is gekomen. Een selectiecommissie van internationale wetenschappers stelde uit de 41 binnengekomen voorstellen een lijst samen, waarbij de beste 18 voorstellen werden uitgenodigd aan de definitieve selectieronde deel te nemen.

Prof.dr. Han Meijer, werkzaam bij de faculteit Werktuigbouwkunde en opsteller van voorstel, zegt verbaasd te zijn over het niet bereiken van de definitieve selectieronde. “Mede gezien de activiteiten van het Saoedische petrochemische bedrijf Sabic, dat in Nederland de laatste jaren de polymeeractiviteiten van DSM en General Electrics heeft overgenomen, had ik wel verwacht dat ons voorstel minimaal de volgende ronde zou halen. Sabic heeft de TU/e ooit betiteld als het MIT op het gebied van polymeren. Maar wellicht heeft de KAUST geen interesse om op dit onderzoeksgebied een centrum te starten. Ik geloof niet dat we hebben moeten concurreren met een ander voorstel op dit gebied”, aldus Meijer.

In het tweede kwartaal van dit jaar bestaat er weer de mogelijkheid om voorstellen voor gezamenlijke onderzoekscentra in te dienen. Meijer wacht even het definitieve commentaar van de selectiecommissie af, dat binnenkort wordt aangeleverd, alvorens hij daar een beslissing over wil nemen.