Brug tussen twee werelden

Fado zonder fratsen

Toneelcursus Doppio
Universiteit Twente weer ‘technisch’
17 januari 2008 - De Universiteit Twente (UT) gaat zich weer nadrukkelijk afficheren als een technische universiteit. Dat deelde de Twentse collegevoorzitter Anne Flierman zijn toehoorders mee tijdens zijn nieuwjaarsrede.

Nadat de UT de afgelopen tien jaar een zwenking naar ‘algemeen’ maakte, wordt vanaf nu weer gekozen voor het predicaat ‘technisch’. De samenhang tussen techniek en gedrag- en maatschappijwetenschappen in de onderwijs- en onderzoeksprogramma’s zal de UT uniek maken, zo verwacht Flierman. “De technologie is de motor, maar de andere wetenschappen zijn daar onverbrekelijk aan verbonden”, zegt hij. Daarmee neemt hij een voorschot op de aanbevelingen van een commissie die vorig jaar onderzocht heeft hoe de UT van haar ietwat saaie, diffuse imago af kan komen. Met die aanbevelingen moet de UT de komende jaren aan de slag, anders voorziet Flierman maar weinig perspectief op Europees of mondiaal vlak voor zijn universiteit./.