Brug tussen twee werelden

Fado zonder fratsen

Toneelcursus Doppio

Burgemeesterskandidaten winnen zieltjes op de TU/e

21 januari 2008 – Burgemeesters-kandidaten Rob van Gijzel en Leen Verbeek presenteerden zich op uitnodiging van Studium Generale vanmiddag op de TU/e. Voor een volle Blauwe Zaal in het Auditorium probeerden ze het publiek te overtuigen van hun kwaliteiten. De inwoners van Eindhoven gaan woensdag per referendum aangeven wie volgens hen de nieuwe burgemeester van Eindhoven moet worden.

x3_s.jpg
Leen Verbeek alleen achter zijn spreektafel terwijl de beweeglijke Rob van Gijzel het publiek elders in de zaal toespreekt. Foto: Bart van Overbeeke

Als de TU/e maatgevend is voor Eindhoven, dan wordt het referendum een geweldig succes. Vrijwel alle aanwezigen die kiesgerechtigd zijn, gaven vooraf te kennen dat ze ook daadwerkelijk gaan stemmen. In de laatste peiling van de gemeente Eindhoven blijkt echter dat 37 procent van de Eindhovenaren naar de stembus zal gaan.

Reden voor Van Gijzel en Verbeek om het onderste uit de kast te halen tijdens hun bezoek aan de universiteit. Het leidde tot een levendige presentatie waarbij Verbeek zich afficheerde als de ambitieuze en ervaren bestuurder die zijn verantwoordelijkheden kent. En Van Gijzel als de gepassioneerde Eindhovenaar die met visionaire strijdlust zijn stad op de kaart wil zetten.

Beiden lieten hun licht schijnen over de TU/e, Brainport, Eindhoven als studentenstad en de veronderstelling dat er weinig te kiezen viel met twee PvdA-kandidaten. ,,Wij worden gestraft omdat anderen niet hebben gesolliciteerd”, nam Van Gijzel het voor zichzelf en Verbeek op. Een klaterend applaus was zijn deel.

Ook Verbeek haalde geregeld een succesje. Toch toonde hij zich niet zo’n bevlogen debater als Van Gijzel. Zodra deze het woord kreeg, verliet hij zijn spreektafel, stapte richting publiek en bespeelde zijn gehoor met flair.

Hoe het referendum ook uitpakt, voor beide kandidaten staat nu al het succes vast. ,,De inwoners worden betrokken bij hun gemeente. Ze krijgen een verkorte cursus over de rol van een burgemeester. Een les in staatsinrichting. Dat is heel interessant”, meende Verbeek.